logo Uzyskaj dostęp Co nowego w Pracowni

Pytanie do eksperta

Jak zaplanować pracę z dzieckiem 3-letnim o obniżonej sprawności manualnej? Od czego zacząć? Jakie kwestie pozostawić na później?

Odpowiedź: Zaburzenia manualne wynikają z zaburzeń posturalnych. Definiują to dwa prawa rozwoju człowieka. Pierwsze tzw. ‘cefalo-caudalne’, czyli rozwój człowieka odbywa się od głowy w dół. Drugie ‘proksymalno-dystalnie’, czyli od środka na zewnątrz, czyli wszystko zaczyna się od twarzy a kończy na dłoniach i nogach. Aby usprawnić motorykę ręki najpierw trzeba mieć sprawne ‘mięśnie centrum’, czyli tułowia. Najlepiej jest się skupić na ćwiczeniach ogólnorozwojowych, bo inaczej takie czynności manualne będą torturami dla dziecka. Wiem, paradoksalnie to brzmi, ale tak to jest. Fundamentem sprawności dla rąk jest tułów.

Autorzy

Fizjoterapeuta, terapeuta integracji sensorycznej, terapeuta terapii czaszkowo-krzyżowej oraz instruktor sportu.

Od wielu lat pracuje z dziećmi a od 1994 roku pracuje w Przedszkolu Specjalnym "Orzeszek". W Centrum Uśmiechu Dziecka - Montessori w Poznaniu zajmuje się diagnozowaniem Zaburzeń Przetwarzania Sensorycznego i prowadzeniem terapii. Jest członkiem The International Association of Healthcare Practitioners. W wolnych chwilach promuje zdrowe odżywianie oraz japoński trening biegowy „Slow Jogging”.

Dla prawidłowego funkcjonowania ta witryna korzysta z plików cookies, w tym dla lepszej prezentacji treści, zapewnienia sprawnego oraz bezpiecznego działania, przedstawienia spersonalizowanej oferty i promocji, a także w celach statystycznych. Kontynuując wizytę, wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej o tym, kto i w jaki sposób przetwarza te dane oraz o możliwościach zmiany ustawień przeglądarki, dowiesz się w Polityce Prywatności. Możesz zawsze cofnąć zgodę usuwając pliki cookies lub zmieniając ustawienia swojej przeglądarki.