Charakterystyka zaburzeń
Zaburzenie Pica, czyli co zrobić, jeśli dziecko zjada przedmioty niejadalne?
Widok dziecka zjadającego przedmioty niejadalne powoduje u ciebie zdziwienie? Zastanawiasz się, z czego to wynika? Czy to naturalne? A może wzbudza to twój niepokój? Przecież zjadanie przypadkowych przedmiotów jest niebezpieczne.
Czytaj więcejZaburzenia przetwarzania sensorycznego u osób dorosłych
Proces integracji sensorycznej pełni istotną rolę w całościowym funkcjonowaniu człowieka na każdym etapie jego życia. Sprawne organizowanie bodźców zmysłowych pozwala na właściwą adaptację do otoczenia, wyzwolenie odpowiednich reakcji i celowe działanie. W sytuacji kiedy bodźce zmysłowe są nieregularne, mają nieprawidłowe natężenie lub w ogóle nie są dostarczane do układu nerwowego, pojawiają się nieprawidłowe reakcje ruchowe i emocjonalne, co z kolei ma wpływ na reakcje posturalne, napięcie mięśni, planowanie ruchu, zachowanie, emocje i funkcje poznawcze. Zdaniem Violet Maas – autorki książki Integracja sensoryczna a neuronauka – od narodzin do starości zaburzenia integracji sensorycznej mogą występować niezależnie od wieku i dotyczą układów sensorycznych, czynności motorycznych oraz zachowań społecznych.
Czytaj więcejÓsmy zmysł – czym jest interocepcja i jak wspierać dziecko w budowaniu świadomości własnego ciała?
Interocepcja to do tej pory jeden z najmniej znanych i zbadanych ludzkich zmysłów. Co prawda samo pojęcie interocepcji było używane już w XIX w., jednak odnosiło się jedynie do podświadomego odczuwania funkcjonowania poszczególnych organów organizmu ludzkiego (tzw. czucia trzewnego). Obecnie termin ten uległ znacznemu rozszerzeniu i dotyczy również wysiłku mięśniowego, łaskotania lub wrażeń naczynioruchowych, które są odczuwane dzięki stymulacji wolnych zakończeń nerwowych. Co więcej, aktualnie bada się również zależności między strukturami nerwowymi związanymi z interocepcją a świadomością, gdyż takie zaburzenia, jak niepokój, depresja czy zespół jelita drażliwego, są z nią powiązane.
Czytaj więcejTerapia integracji sensorycznej jako wsparcie w terapii traumy rozwojowej
Doświadczenie traumy na wczesny etapie rozwoju dziecka może prowadzić do dezorganizacji układu nerwowego. Objawem może być zwiększona reaktywność lub stan ciągłego reagowania. Aby wpierać dziecko doświadczone wczesną tramą warto wykorzystać terapię integracji sensorycznej, dzięki której można zmniejszyć nasilenie objawów.
Czytaj więcejPraca z dzieckiem z dyspraksją
Od czasu gdy dr Ayres po raz pierwszy użyła pojęcia zaburzenia integracji sensorycznej, kładąc fundamenty pod zrozumienie dysfunkcji integracji sensorycznej, termin ten był wielokrotnie definiowany w różny sposób przez wielu specjalistów. Pod koniec XX. wieku został osiągnięty konsensus dotyczący terminologii, czego efektem było zaproponowanie terminu „przetwarzanie sensoryczne”, które obejmuje odbiór, modulację, integrację i organizację bodźców sensorycznych oraz reakcje behawioralne na bodźce sensoryczne.
Czytaj więcejMózgowe porażenie dziecięce a zaburzenia integracji sensorycznej
W przypadku dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym można mówić o dwóch rodzajach zaburzeń integracji sensorycznej. Wyznacznikiem jest tutaj przyczyna powstania zaburzenia, która może mieć charakter pierwotny lub wtórny.
Czytaj więcejWęch
Już starożytni filozofowie zwracali uwagę na istnienie zmysłu węchu, jednak podchodzili do niego z dość dużą pogardą. Zazwyczaj twierdzili, że jest to zmysł znajdujący się najniżej w hierarchii, a bodźce, które do niego dochodzą interpretowane są subiektywnie. W związku z tym, nie przekazuje on wartościowej informacji sensorycznej, a człowiek nie powinien mu ufać w trakcie poznawania świata i otaczającej rzeczywistości. Dopiero w XX wieku naukowcy zaczęli przywracać znaczenie węchowi. Richard Axel i Linda Buck, w 2004 roku, otrzymali Nagrodę Nobla za udowodnienie, że tysiąc różnych genów pozwala człowiekowi w konsekwencji na rozpoznawania ponad 10 000 zapachów. Prześledzili oni również drogę sygnałów węchowych. Okazało się, że impulsy nerwowe docierają nie tylko do kory nerwowej (uznawanej za „siedlisko świadomości”), ale również do układu limbicznego będącego najbardziej archaicznym obszarem mózgu, które odpowiada za emocje i zapamiętywanie.
Czytaj więcejPrzedsionek
Układ przedsionkowy, w którego skład wchodzi błędnik i jądra przedsionkowe, znajduje się w uchu wewnętrznym człowieka.
Czytaj więcejPropriocepcja
Nie wszyscy wiedzą, że do odbierania bodźców z otoczenia zewnętrznego człowiek potrzebuje aż siedmiu zmysłów. Zazwyczaj, myśląc o zmysłach, rozważamy pięć zmysłów, o których mówi się w szkole.
Czytaj więcejDotyk
Układ dotykowy jest największym i najbardziej pierwotnym systemem zmysłowym. Poprzez receptory znajdujące się na całej powierzchni skóry docierają do nas informacje dotykowe. Receptory dotyku odbierają informacje o nacisku, wibracji, ruchu, temperaturze, bólu, lekkim dotyku oraz rozciąganiu skóry.
Czytaj więcejWzrok
Widzenie, patrzenie, postrzeganie, dostrzeganie, obserwowanie stanowią ważny element rozwoju człowieka. Dzięki wzrokowi dziecko rozpoznaje rodziców, swój pokój, zabawki, własne dłonie, odbicie w lustrze. Wzrok ułatwia codzienne funkcjonowanie, samoobsługę, orientację przestrzenną, koordynację, a w późniejszym okresie życia naukę.
Czytaj więcejSłuch
Rozwój słuchu jest niezwykle fascynujący. Już trzy, cztery tygodnie po zapłodnieniu po obu stronach główki pojawiają się pęcherzyki słuchowe, a chwilę potem wykształcają się kanały półkoliste i nerwy słuchowe. Zarodek słyszy najpierw tylko dźwięki o niskiej częstotliwości, co jednak zmienia się w trakcie rozwoju osobniczego. Szybko również następuje mielinizacja dróg nerwowych niższych pięter, ale wyższe piętra mielinizują się stopniowo i wolno.
Czytaj więcejSmak
Opisanie przez dziecko czy osobę dorosłą jaki smak ma dana potrawa jest bardzo trudne. Ocena smaku jest bowiem bardzo subiektywnym odbiorem każdego z nas. Dlatego coś co smakuje jednej osobie, niekoniecznie musi smakować komuś innemu. Zapamiętanie smaku jest trudne ze względu na ulotność informacji i trudność odtworzenia jej z pamięci.
Czytaj więcej