Zgodnie z Międzynarodową Klasyfikacją Chorób ICD-10 dyspraksję rozwojową określono jako: osiągnięcia dziecka w wykonywaniu codziennych czynności, które wymagają koordynacji motorycznej, znacznie poniżej oczekiwań w stosunku do jego wieku i zmierzonej inteligencji.
Czytaj więcej
Rodzice, obserwując rozwój własnego dziecka, szczególną uwagę–oprócz umiejętności motorycznych –poświęcają zdolnościom mówienia. Z doświadczeń terapeutycznych wynika, że ta sfera rozwoju jest przez opiekunów małych dzieci postrzegana jako jedna z najważniejszych. Jednakże rodzice dziecka zagrożonego niepełnosprawnością tracą często poczucie kompetencji rodzicielskich. Dlaczego tak się dzieje?
Czytaj więcej
Nie ma dwóch identycznych ludzi, nawet jeśli mówimy o bliźniętach. Każdy człowiek interesuje się innymi rzeczami, ma inne preferencje i ulubione aktywności. Jedni najchętniej spędzają swój czas wolny z dobrą książką, słuchają muzyki lub spacerują, inni wolą być w ciągłym ruchu, wędrować, zwiedzać czy spotykać się z nowymi ludźmi. Dzięki tej różnorodności świat jest ciekawszy, daje nam zdecydowanie więcej możliwości. Co jednak leży u podłoża tych różnic? Skąd się one biorą? Do niedawna wychodzono z założenia, że przyczyną tego stanu rzeczy jest temperament, który określa się jako zespół cech, z którymi dziecko przychodzi na świat. Owe cechy ujawniają się już we wczesnym dzieciństwie i stanowią fundament, na którym budowana jest cała osobowość dziecka. Od jakiegoś czasu coraz częściej zaczyna się jednak wspominać o tym, że na nasze zachowanie i preferencje może mieć wpływ profil sensoryczny.
Czytaj więcej
Wychowanie przedszkolne sprzyja stwarzaniu wielu sytuacji wspierających wszystkie sfery rozwoju dziecka. Nauczyciele bezustannie poszukują rozwiązań wszechstronnej stymulacji dziecka. Dzieci w wieku przedszkolnym wymagają niezwykle elastycznego i uważnego podejścia w procesie kształcenia. Dbałość o wsparcie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka w celu przygotowania do przyszłej edukacji szkolnej może przejawiać się poprzez organizację polisensorycznej aktywności plastycznej w przedszkolu. Wsparcie integracji sensorycznej jest zadaniem przedszkola, stąd zajęcia uwzględniające plastyczną polisensoryczną aktywność dzieci realizują to zadanie, wskazując jednocześnie rodzicom drogę zaspakajania potrzeb rozwojowych przedszkolaków.
Czytaj więcej