logo Uzyskaj dostęp Co nowego w Pracowni

Metody pracy

Wpływ podwrażliwości i nadwrażliwości przedsionkowej na funkcjonowanie dziecka w wieku szkolnym

Zaburzenia integracji sensorycznej są ściśle związane z funkcjonowaniem zmysłów i tym, w jaki sposób są one w stanie odbierać bodźce dochodzące ze środowiska zewnętrznego. Jeśli bowiem bodźce te są odbierane zbyt mocno i powodują u dziecka lub osoby dorosłej nerwowość, lęk lub rozdrażnienie, to mamy do czynienia z nadwrażliwością. Natomiast w sytuacji kiedy dana osoba nie jest w stanie dostrzec bodźca w swoim otoczeniu, potrzebuje jego dużego natężenia lub nie zwraca uwagi na to, co się w danej chwili dzieje, wówczas mówimy o podwrażliwości sensorycznej. Polega ona na tym, że kanały sensoryczne są niedostatecznie mocno otwarte, w związku z tym do mózgu dostaje się znacznie ograniczona ilość bodźców. Dochodzi wówczas do procesu zwanego deprywacją sensoryczną (rys. 1), która jest swoistym niedoborem wrażeń sensorycznych.

Drukuj
Wpływ podwrażliwości i nadwrażliwości przedsionkowej na funkcjonowanie dziecka w wieku szkolnym

Źródło: http://integracjasensoryczna.info/11917/prawdopodobne-przyczyn-zaburzen-integracji-sensorycznej-czynniki-ryzyka-zaburzen (stan na dzień 19.08.2019)

Rys. 1. Rodzaje deprywacji sensorycznej

Jednym z najważniejszych zmysłów wpływających na funkcjonowanie człowieka wydaje się układ przedsionkowy. Jest on umiejscowiony w uchu wewnętrznym i stanowi ramę do odpowiedniej stymulacji innych zmysłów ze względu na połączenia z:

  • móżdżkiem kontrolującym koordynację i płynność wykonywanych przez nas ruchów,
  • mięśniami gałek ocznych, dzięki którym jesteśmy w stanie podążać za przedmiotem w pionie, poziomie i po skosie,
  • z tworem siatkowatym, który jest zlokalizowany w pniu mózgu i odpowiada za pobudzenie oraz hamowanie układu nerwowego,
  • z neuronami ruchowymi,
  • z mięśniami prostownikami kończyn (...)

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.