logo Uzyskaj dostęp Co nowego w Pracowni

Rozpoznanie

Nowość Zaburzenia przetwarzania sensorycznego a problemy ze snem

Sen i jego rola w rozwoju dziecka to bardzo rozległe zagadnienie, które leży w obszarze zainteresowań wielu specjalistów. I chociaż na ten temat powstało wiele czasami sprzecznych teorii, to jedno nie podlega dyskusji – małe dzieci i młodzi ludzie potrzebują odpowiedniej ilości snu dobrej jakości do prawidłowego rozwoju fizycznego, emocjonalnego i poznawczego. Wyspane dzieci są bardziej skupione, mają lepszy nastrój i szybciej się uczą, a zakłócenia snu stanowią poważny sygnał ostrzegawczy zarówno dla rodziców, jak i profesjonalistów.

Czytaj więcej

Nowość Jak powinno wyglądać rozszerzanie diety?

Rozszerzanie diety to moment bardzo wyczekiwany przez rodziców. Niewielu rodziców zdaje sobie jednak sprawę z tego, że rozszerzanie diety to coś więcej niż podanie nowego pokarmu w inny niż dotychczas sposób. Wprowadzanie do menu niemowlęcia nowych smaków oraz konsystencji pokarmów to sposób na uzupełnianie diety dziecka w składniki odżywcze i energię, a tych dziecko potrzebuje coraz więcej z racji swojego dynamicznego rozwoju. I chociaż nadal podstawą diety dziecka będzie mleko mamy czy mieszanka modyfikowana, to zapotrzebowanie dziecka wzrasta, co sprawia, że mleko nie pokrywa już całkowicie potrzeb organizmu dziecka na takie składniki, jak: białko, cynk, żelazo czy witaminy (Komsta, Lech-Fitowska, Matyjak, Szpak).

Czytaj więcej

Karmienie piersią a nieprawidłowe przetwarzanie sensoryczne

Karmienie piersią to jedna z piękniejszych rzeczy, jaka może spotkać człowieka. Z jednej strony jest to coś bardzo naturalnego i wydawać by się mogło – banalnego w porównaniu ze skomplikowanymi akcesoriami do karmienia występującymi na współczesnym rynku, a z drugiej strony – ogrom korzyści zarówno dla dziecka, jak i dla samej mamy.

Czytaj więcej

Pandemia COVID-19 a funkcjonowanie dzieci z wyzwaniami rozwojowymi

Pandemia COVID-19 zmieniła nieodwracalnie oblicze współczesnego świata, wprowadziła wiele trwałych zmian w życiu społecznym, jednocześnie tworząc szereg nowych wyzwań. Wkrótce po stwierdzeniu pierwszych zachorowań na początku 2020 r. poszczególne kraje europejskie zaczęły stosować różnego rodzaju środki zapobiegawcze mające na celu ograniczenie rozprzestrzeniania się wirusa, w tym szczególnie dotkliwy nakaz społecznego dystansu, izolację i kwarantannę. Wszechobecne poczucie zagrożenia i obawy o zdrowie i życie własne oraz najbliższych, a także ograniczenia w codziennym funkcjonowaniu, zdalna praca i nauka, zmiany w korzystaniu z opieki zdrowotnej i wiele innych czynników było dla wielu osób źródłem silnego stresu. I chociaż wymienione trudności dotknęły wszystkich ludzi niezależnie od wieku i stopnia sprawności, to jednak grupą szczególnie narażoną, wrażliwą i czułą na zmiany, jakie przyniosła ze sobą pandemia, były dzieci i młodzież, zwłaszcza te zmagające się na co dzień z wyzwaniami rozwojowymi.

Czytaj więcej

Nowe technologie a zaburzenia przetwarzania sensorycznego u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym

Dynamicznie rozwijające się w ostatnich latach nowe technologie są niewątpliwie symbolem naszych czasów. Wiele dorosłych osób nie wyobraża sobie życia bez laptopa, tabletu czy smartfona z dostępem do Internetu. A jak sytuacja wygląda w przypadku dzieci, które urodziły się w multimedialnym świecie i innej rzeczywistości nie znają? Niestety, coraz częściej obserwuje się nawet kilkuletnie dzieci borykające się z problemem nadużywania mediów cyfrowych. Według wyników badania przeprowadzonego w 2015 roku przez Millward Brown Poland dla Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę ponad 40% rocznych i dwuletnich dzieci w Polsce korzysta z tabletów lub smartfonów, a wśród nich niemal co trzecie korzysta z urządzeń mobilnych codziennie lub prawie codziennie. Na przestrzeni ostatnich lat liczby te niewątpliwie musiały wzrosnąć, biorąc po uwagę zwiększanie dostępności do nowych technologii oraz czas izolacji związany z pandemią COVID-19.

Czytaj więcej

Jaki wpływ na rozwój dziecka mają odruchy ASTOS i STOS?

Funkcjonowanie dziecka i jego rozwój są bardzo mocno uzależnione od tego, jak pracuje mózg i układ nerwowy. Należy zauważyć, że układ nerwowy jest zbudowany z kilku współpracujących ze sobą podsystemów, które jednocześnie oddziałują na całość organizmu.

Czytaj więcej

Zaburzenie przetwarzania słuchowego a terapia integracji sensorycznej

Problemy z przetwarzaniem słuchowym dotykają coraz więcej dzieci, dlatego tak ważna jest prawidłowa diagnoza i terapia małego pacjenta. Jak pomóc dziecku z problemami słuchu w gabinecie terapeuty SI?

Czytaj więcej

Podłoże zaburzeń SI

W grupie przedszkolnej nauczyciel może spotkać różne dzieci. Jedne z nich są spokojne i opanowane, a inne żywiołowe i bardzo aktywne. Niektóre zaś przejawiają liczne zachowania o negatywnym charakterze. Bywa, że gryzą, kopią lub popychają swoich rówieśników, mają trudności z koncentracją na zajęciach i nie są w stanie skupić się przez odpowiedni czas na realizowanym zadaniu. Jest to ta grupa, która zazwyczaj dezorganizuje pracę nauczyciela i przeszkadza w prowadzeniu zajęć, a z drugiej strony – dzieci te potrafią skupić się na zajęciach indywidualnych i przeważnie dobrze na nich funkcjonują. Pojawia się więc pytanie, jakie są przyczyny takich zachowań.

Czytaj więcej

Zaburzenia słuchu i ich wpływ na funkcjonowanie dziecka

Żłobek, przedszkole, szkoła – to miejsca, gdzie możemy spotkać całe mnóstwo dzieci. Tam gdzie są dzieci, tam pojawia się gwar i hałas, bowiem dzieci mają silną potrzebę ruchu, co nierozerwalnie związane jest z generowaniem mniej lub bardziej uciążliwych dźwięków. Nie wynika to z braku wychowania, ale z naturalnych potrzeb towarzyszących młodemu człowiekowi. Jednak nauczyciele i opiekunowie po całym dniu pracy z radością wychodzą do domu, by odpocząć w ciszy. Choć są dorosłymi ludźmi, często czują się przebodźcowani i zmęczeni, szukają więc możliwości, żeby zrelaksować się i wyciszyć. Dorośli znają sposoby na to, aby poczuć się komfortowo. Co jednak dzieje się z dziećmi, które przebywają w takich grupach? Czy one równie mocno odczuwają zmęczenie i dyskomfort? A może w ogóle nie zauważają dźwięków, które dochodzą do nich z otoczenia? Warto zastanowić się nad tym zagadnieniem, skoro wiadomo, że hałas nie jest czymś komfortowym i może powodować stres i napięcie nie tylko u dorosłych, ale również u dzieci.

Czytaj więcej

Wybiórczość pokarmowa u dzieci

Zburzenia odżywiania – to różne utrwalone formy nieprawidłowych zachowań związanych z czynnością jedzenia. Diagnostyka tych problematycznych zachowań wciąż wywołuje niejasności i rodzi utrudnienia zwłaszcza w grupie najmłodszych dzieci.

Czytaj więcej

Dysleksja rozwojowa, czyli specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu

Kiedy kogoś pytamy, czy problem dysleksji jest mu znany, zwykle uzyskujemy odpowiedź twierdzącą. Jednocześnie próba wyjaśnienia tego zjawiska często sprawia kłopot. Tymczasem wiedza na temat dysleksji jest potrzebna – nie tylko nauczycielom, ale także rodzicom dzieci z tymi trudnościami, aby mogli oni wspierać na co dzień swoje pociechy.

Czytaj więcej

Zaburzenia integracji sensorycznej u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz ich objawy

Zaburzenia przetwarzania sensorycznego (SPD) to brak umiejętności wykorzystywania otrzymanych przez zmysły informacjo w celu płynnego, codziennego funkcjonowania.

Czytaj więcej

Dla prawidłowego funkcjonowania ta witryna korzysta z plików cookies, w tym dla lepszej prezentacji treści, zapewnienia sprawnego oraz bezpiecznego działania, przedstawienia spersonalizowanej oferty i promocji, a także w celach statystycznych. Kontynuując wizytę, wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej o tym, kto i w jaki sposób przetwarza te dane oraz o możliwościach zmiany ustawień przeglądarki, dowiesz się w Polityce Prywatności. Możesz zawsze cofnąć zgodę usuwając pliki cookies lub zmieniając ustawienia swojej przeglądarki.