logo Uzyskaj dostęp Co nowego w Pracowni

Studia przypadku

Studium przypadku dziecka z ASD w kontekście zaburzeń przetwarzania bodźców sensorycznych

Na przestrzeni ostatnich lat prowadzono wiele badań skoncentrowanych na trudnościach związanych z przetwarzaniem sensorycznym i problemami ruchowymi u osób z ASD. Zarówno badania Ayres, Delacato, Ornitza, jak i doświadczenia z odbierania świata samych osób z ASD opisane w literaturze wskazują na zakres szerokich nieprawidłowości z odbieraniem i przetwarzaniem informacji z różnych receptorów zmysłowych. Poniżej przedstawiona została charakterystyka zachowań czteroletniego chłopca z diagnozą autyzmu wraz ze wstępnym rozpoznaniem oraz propozycją działań do realizacji w przedszkolu podczas zajęć rewalidacyjnych, w celu poprawy funkcjonowania zmysłowo-ruchowego dziecka. Opis ten jest próbą pokazania możliwości stawiania wstępnych hipotez na podstawie zebranych informacji o dziecku oraz krótkiej obserwacji, a także zawiera propozycje zabaw możliwych do przeprowadzenia przez nauczycieli podczas zajęć w przedszkolu.

Czytaj więcej

Studium przypadku – Maja, 16 miesięcy, obustronny głęboki niedosłuch zmysłowo-nerwowy

Maja jest objęta zajęciami wczesnego wspomagania rozwoju, w ramach których uczestniczy w zajęciach integracji sensorycznej oraz zajęciach surdologopedycznych w wymiarze jednej godziny tygodniowo.

Czytaj więcej

Terapia wybiórczości pokarmowej z wykorzystaniem założeń metody integracji sensorycznej – studium przypadku

Sensoryczna awersja do pokarmu według klasyfikacji diagnostycznej DC:0-3R ma cztery elementy składowe. Charakterystyczną cechą awersji do pokarmu o podłożu sensorycznym jest to, iż odmowa jedzenia pojawia się przy wprowadzaniu nowych pokarmów, ale dziecko bez trudności je posiłki, które lubi. Dziecko konsekwentnie odmawia jedzenia konkretnych pokarmów o określonym smaku, konsystencji i/lub zapachu. Odmowa jedzenia powoduje ponadto specyficzne niedobory pokarmowe lub opóźnienie w rozwoju ruchowym aparatu mowy.

Czytaj więcej

Dzieci podwójnie wyjątkowe. Studium przypadku – Gabriel, klasa II szkoły podstawowej

Gabriel został zgłoszony na badanie poziomu rozwoju procesów przetwarzania sensorycznego przez rodziców z uwagi na trudności emocjonalne, niechęć do wykonywania obowiązków szkolnych.

Czytaj więcej

Dzieci podwójnie wyjątkowe. Studium przypadku – Piotr

Piotr został zgłoszony na badanie poziomu rozwoju procesów przetwarzania sensorycznego przez rodziców z uwagi na potrzebę oceny poziomu rozwoju procesów sensorycznych i ogólnego poziomu rozwoju dziecka, będąc dzieckiem sześcioletnim, uczęszczającym do przedszkolnej zerówki.

Czytaj więcej

Studium przypadku dziecka z asymetrią

Helena jest czteroletnią dziewczynką, dwujęzyczną – z racji narodzin oraz zamieszkiwania w Wielkiej Brytanii i pochodzenia polskiego. Została skierowana na badania poziomu rozwoju procesów przetwarzania sensorycznego przez rehabilitanta z powodu obserwowanych trudności w zakresie napięcia mięśniowego i jakości chodu. Przeprowadzono analizę rozwoju psychoruchowego dziecka w oparciu o narzędzia diagnostyczne służące ocenie poziomu rozwoju zmysłów bazowych.

Czytaj więcej

Dziecko z zespołem Aspergera (studium przypadku, pomoc w szkole i w domu)

Sprowadzenie dziecka z ZA „z kosmosu” na ziemię bywa niewyobrażalnie trudne, ale jednak możliwe, czego przykładem jest kilka lat z życia pewnego chłopca. Móc – to przede wszystkim chcieć, wierzyć, działać.

Czytaj więcej

Diagnoza i terapia dziecka w wieku żłobkowym z objawami wzmożonego pobudzenia ruchowego – studium przypadku

Dziecko w wieku 19 miesięcy cechujące się wzmożoną potrzebą ruchu, sprawiające trudność opiekunom pod względem zapewnienia mu bezpieczeństwa wzbudziło niepokój rodziców, którzy uważnie obserwowali rozwój córki z uwagi na skomplikowaną sytuację zdrowotną od momentu narodzin. Poszukiwanie przez opiekunów możliwości pomocy dziecku zaskutkowało koniecznością przeprowadzenia diagnozy poziomu rozwoju procesów integracji sensorycznej.

Czytaj więcej

Terapia wybiórczości pokarmowej z wykorzystaniem założeń metody integracji sensorycznej – studium przypadku

Sensoryczna awersja do pokarmu według klasyfikacji diagnostycznej DC:0-3R ma cztery elementy składowe. Charakterystyczną cechą awersji do pokarmu o podłożu sensorycznym jest to, iż odmowa jedzenia pojawia się przy wprowadzaniu nowych pokarmów, ale dziecko bez trudności je posiłki, które lubi. Dziecko konsekwentnie odmawia jedzenia konkretnych pokarmów o określonym smaku, konsystencji i/lub zapachu. Odmowa jedzenia powoduje ponadto specyficzne niedobory pokarmowe lub opóźnienie w rozwoju ruchowym aparatu mowy.

Czytaj więcej

Dziecko w wieku wczesnoszkolnym z zespołem Aspergera i zaburzeniami integracji sensorycznej

Dziecko w wieku wczesnoszkolnym z zespołem Aspergera i zaburzeniami integracji sensorycznej określenie poziomu rozwoju procesów przetwarzania sensorycznego i sposoby terapii

Czytaj więcej

Dziecko w wieku przedszkolnym z autyzmem i zaburzeniami integracji sensorycznej

Dziecko w wieku przedszkolnym z autyzmem i zaburzeniami integracji sensorycznej – określenie poziomu rozwoju procesów przetwarzania sensorycznego i sposoby terapii.

Czytaj więcej

Dla prawidłowego funkcjonowania ta witryna korzysta z plików cookies, w tym dla lepszej prezentacji treści, zapewnienia sprawnego oraz bezpiecznego działania, przedstawienia spersonalizowanej oferty i promocji, a także w celach statystycznych. Kontynuując wizytę, wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej o tym, kto i w jaki sposób przetwarza te dane oraz o możliwościach zmiany ustawień przeglądarki, dowiesz się w Polityce Prywatności. Możesz zawsze cofnąć zgodę usuwając pliki cookies lub zmieniając ustawienia swojej przeglądarki.