logo Uzyskaj dostęp Co nowego w Pracowni

Pytanie do eksperta

Jak powinna wyglądać idealna sala do prowadzenia zajęć z integracji sensorycznej? Na co należy zwracać uwagę? Jakie pomoce i sprzęt powinny się w niej znaleźć?

Odpowiedź: J. Ayres podaje, że sala przeznaczona do zajęć z integracji sensorycznej powinna mieć 24– 35 metrów kwadratowych. Nie może być mniejsza, ponieważ są to zajęcia ruchowe i dziecko musi mieć możliwość podjęcia wszelakich aktywności ruchowych. Nie powinna być także dużo większa, ponieważ będzie oddziaływać negatywnie na dziecko– zbyt duża przestrzeń sprawia, że pojawiają się problemy z koncentracją. Dodatkowo dzieci z zaburzeniami SI mają często zagrożone poczucie bezpieczeństwa, dlatego też bezpieczniej czują się w małych przestrzeniach. Podłoga w sali do zajęć z SI powinna być jednolita. Najlepsza jest wykładzina. Wskazane jest, aby na sali znajdowały się materace, które koniecznie podkładamy pod huśtawki w trakcie, kiedy dziecko się na nich buja lub kręci. Należy zawsze zachować wszelakie zasady bezpieczeństwa. Jeżeli na sali znajdują się okna, powinny być wyposażone w rolety. Dzieci z SPD bardzo często się dekoncentrują, dlatego też widok za oknem będzie je rozpraszał. To co wpływa także na pogorszenie koncentracji to duża ilość sprzętu na sali SI. Jest on bardzo potrzebny, jednakże dobrze jest, kiedy możemy go schować. W sali do tego typu zajęć należy dobrze dostosować kolory– nie powinny być bardzo jaskrawe, a raczej stonowane i łagodne. Do przeprowadzenia zajęć z SI konieczne jest podwiesie – mocowanie do sprzętów podwieszanych, służących do stymulacji przedsionkowej. Sprzęty przydatne to: hamak, helikopter, trapez, koń, platforma, deskorolka, schody, beczka, różnego rodzaju piłki do ćwiczeń, klocki do utrzymywania równowagi, dysk sensoryczny, drabinka, ławka, taśmy rozciągające, pufy, kocyk obciążający, ciężki piłki, ciężarki, klocki piankowe, worek rozciągliwy.

Autorzy

Fizjoterapeuta, terapeuta integracji sensorycznej i bilateralnej, pedagog specjalny.

Pracuje jako terapeuta integracji sensorycznej. Specjalizuje się w pracy z dziećmi, szczególnie z zaburzeniami neurologicznymi. Wolne chwile spędza na świeżym powietrzu - uwielbia jeździć na rowerze i biegać na nartach. W domu - trudno ją zastać:) Pracuje w Centrum Uśmiechu Dziecka-Montessori.

Dla prawidłowego funkcjonowania ta witryna korzysta z plików cookies, w tym dla lepszej prezentacji treści, zapewnienia sprawnego oraz bezpiecznego działania, przedstawienia spersonalizowanej oferty i promocji, a także w celach statystycznych. Kontynuując wizytę, wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej o tym, kto i w jaki sposób przetwarza te dane oraz o możliwościach zmiany ustawień przeglądarki, dowiesz się w Polityce Prywatności. Możesz zawsze cofnąć zgodę usuwając pliki cookies lub zmieniając ustawienia swojej przeglądarki.