logo Uzyskaj dostęp Co nowego w Pracowni

Pytanie do eksperta

Pytanie do eksperta: Jakie ćwiczenia mogę wykonywać w domu z dwunastolatkiem, który ma zachowania poszukiwacza sensorycznego (dotyk)?

Odpowiedź: Poszukiwanie wrażeń sensorycznych w obrębie dotyku może być sposobem chłopca na poprawę odczuwania informacji dotykowych lub próbą dostarczenie sobie takich bodźców, aby uzyskać samoregulację, w celu wyciszenia się lub lepszej koncentracji. Warto przekształcić tę potrzebę w sytuację akceptowaną społecznie i dostosowaną do wieku. Wiemy, że pewne zachowania u dziecka w wieku przedszkolnym uchodzą za dopuszczalne, wręcz urocze, ale u młodego człowieka postrzegane mogą być już jako niedopuszczalne. Korzystne jest nauczenie dziecka, w jaki sposób może poradzić sobie z potrzebą dotyku. Naszym celem jest przecież, aby dziecko samodzielnie poradziło sobie z sytuacją. Możemy zaproponować mu uderzanie pięściami (albo innymi częściami ciała) w gruszkę bokserską. Taki sprzęt możemy zamontować w pokoju dziecka. Zachęcajmy chłopca do udziału w grach zręcznościowych, na przykład „Spadające jajko Humpty Dumpty”, Squezz Ball z uchwytem, jo-jo. Pomocne może być podawanie, jako przekąski, produktów odpowiednich do żucia i gryzienia, zwiększenie liczby zabaw manualnych z wykorzystaniem mas plastycznych do ugniatania, uciskania. Masy możemy przygotowywać sami lub kupić gotowe, na przykład Skwoosi, Waba Fun. Jeśli dziecko lubi gotować czy pomagać w kuchni, to z łatwością wykona takie masy. Pozwólmy też dziecku w ciągu dnia zajmować ręce przedmiotami do rozciągania. Może taki sprzęt nosić w kieszeni do szkoły. Na rynku jest dostępnych wiele tego typu atrakcyjnych dla młodzieży przedmiotów, na przykład figurki Magno Z Xtender, figurka Stretch, rozciągliwy ser z myszami, gumy do crossfitu, antystresowe ludziki-gniotki, lepki ślimak, zabawki do ugniatania LED, balon wypełniony mąką ziemniaczaną, kosmiczne błotko, gąsienica z wypustkami, jabłko gumowe z robakami, ekspander gumowy do ćwiczeń, Frankenstein do rozciągania, sprytna plastelina, skoczek. Zachęcajmy dziecko do „ciężkiej pracy” – wyjmowania mokrego prania, noszenia zakupów, podlewania kwiatów ciężką konewką, układania puszek czy paczek z jedzeniem w szafce. A jeśli pasją dziecka jest muzyka, sprawdźmy, czy saksofon lub akordeon wzbudzą jego zainteresowanie.

Autorzy

Dla prawidłowego funkcjonowania ta witryna korzysta z plików cookies, w tym dla lepszej prezentacji treści, zapewnienia sprawnego oraz bezpiecznego działania, przedstawienia spersonalizowanej oferty i promocji, a także w celach statystycznych. Kontynuując wizytę, wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej o tym, kto i w jaki sposób przetwarza te dane oraz o możliwościach zmiany ustawień przeglądarki, dowiesz się w Polityce Prywatności. Możesz zawsze cofnąć zgodę usuwając pliki cookies lub zmieniając ustawienia swojej przeglądarki.