Pytanie do eksperta
Odpowiedź: Terapia integracji sensorycznej dziecka autystycznego ma ogromne znaczenie. Autyzm jest złożonym zaburzeniem rozwoju i funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego. Objawia się to kłopotami z komunikowaniem uczuć, budowaniem relacji interpersonalnych, stereotypowością zachowań oraz trudnościami z integracją wrażeń zmysłowych. Trudności te obejmują funkcjonowanie różnych zmysłów. W obrębie zmysłu słuchu niektóre dźwięki są pomijane a niektóre mogą wywoływać zbyt silne reakcje. Również często zdarzają się kłopoty z rejestracją wrażeń smakowych i węchowych, kiedy dziecko nie reaguje nawet na silne zapachy czy też poszukuje intensywnych smaków. W obrębie zmysłu dotyku można zauważyć brak reakcji na bodźce bólowe, ale niektóre dzieci mogą wykazywać nadreakrywność na faktury różnych rzeczy. W zakresie układu przedsionkowego możemy zauważyć poszukiwanie ruchu poprzez ruch liniowy i rotacyjny, uderzanie się w uszy lub poruszanie głową oraz unikanie doznań ruchowych. Bez prawidłowego odczytywania informacji ze skóry, mięśni, stawów, zmysłu równowagi dziecko nie może kształtować prawidłowego schematu ciała. Ma kłopot z planowaniem motorycznym, bo nie odczuwa własnego ciała. Brak umiejętności kontroli ruchu utrudnia wchodzenie w interakcje z otoczeniem co przyczynia się do wycofywania się przez dziecko z relacji ze światem zewnętrznym. W zależności od potrzeb dziecka w trakcie terapii będziemy normować odczuwanie mocniejszych wrażeń dotykowych, aby potem ćwiczyć dotyk różnicujący. Będziemy kontrolować stymulację przedsionkową ze stopniowym włączaniem celowych aktywności. Stymulacja przedsionkowa poprzez wspólną drogę neuronalną powinna pozytywnie wpłynąć na zmniejszenie nadreaktywności słuchowej. Dlatego terapia integracji sensorycznej dziecka autystycznego jest taka ważna, aby poprzez poprawę funkcjonowania działania zmysłów wpłynąć pozytywnie na poprawę relacji ze światem zewnętrznym.