Pytanie do eksperta
Odpowiedź: Konieczne jest pogłębienie analizy sytuacji i potrzeb dziecka. Należy sprawdzić, co jest przyczyną powstawania takich zachowań. Opóźnienie w rozwoju mowy może powodować u dziecka frustrację, gdy nie może wyrazić swoich potrzeb i wówczas reaguje gryzieniem, żeby poradzić sobie z sytuacją. Wówczas potrzebna jest intensywna opieka logopedyczna. Przyczyną gryzienia mogą być trudności neurorozwojowe, a wówczas wskazana jest konsultacja w poradni psychologiczno – pedagogicznej. W trakcie zajęć przedszkolnych warto zadbać, by dziecko miało możliwość intensywnej stymulacji proprioceptywnej, by mogło się wyciszyć. Korzystne jest angażowanie go w czynności porządkowe, przenoszenie i pchanie ciężarówek wypełnionych ciężkimi zabawkami. W pluszowe maskotki można wsypać drobne kuleczki szklane, dzięki czemu uzyskamy możliwość posiadania bardzo ciężkiego pluszaka do pakowania do wózka lub taczki. Można też ustalić z rodzicami możliwość noszenia przypiętego do ubrania dziecka gryzaka, aby mogło samo sobie dostarczyć takich bodźców. Najważniejsza jest jednak komunikacja, wysoki poziom umiejętności wyrażania swoich potrzeb niekoniecznie za pomocą mowy, ale innych pozawerbalnych sygnałów spowoduje, że dziecko będzie czuło się bardziej rozumiane i nie będzie musiało okazywać protestu w ten sposób. Warto otaczać je kąpielą słowną, wspierać w rozumieniu mowy i mówieniu. Konieczne jest zauważanie i mocne podkreślanie momentów, kiedy dziecko zachowuje się odpowiednio. Wypracowanie dobrych nawyków, komunikacji oraz wykrycie przyczyn powstania niepożądanych zachowań pomoże dziecku w budowaniu dobrych relacji z rówieśnikami.