logo Uzyskaj dostęp Co nowego w Pracowni

Pytanie do eksperta

Jak odczytać z testu południowo-kalifornijskiego czy u dziecka występuje podreaktywność, nadreaktywność czy różnicowanie? Według przekazanej mi wiedzy dopuszczalna granica normy jest od -1,0 do +1,0. Brakuje mi jednak dokładnego wskaźnika od którego kończy się np. różnicowanie a rozpoczyna się podreaktywność.

Odpowiedź: Diagnoza SI w szczególności, gdy obraz dziecka jest niejasny, uwzględnieniać winna oprócz liczbowych informacji analizę objawów behawioralnych. W przypadku podreaktywności są to: niski lub niezorganizowany poziom pobudzenia, ospałość, apatia, niski poziom koncentracji uwagi. Dzieci z zaburzeniami różnicowania mogą w ciągu jednej sesji prezentować zmienność reakcji. Kluczowe będą tu informacje z wywiadu z rodzicami, które wskażą, czy dziecko cechuje się niskim, czy zmiennym poziomem pobudzenia, czy reakcji. Sama analiza wyników testów może być niewystarczająca. Serdecznie proponuję przeanalizować Obserwację Kliniczną, dane uzyskane z wywiadu z rodzicami, ale oprzeć się najbardziej na zaobserwowanych objawach behawioralnych prezentowanych przez dziecko. Co do wartości liczbowych to proszę już wziąć pod uwagę poniżej - 0, 5, gdyż te obszary mogą być wskazaniem do pracy.

Dla prawidłowego funkcjonowania ta witryna korzysta z plików cookies, w tym dla lepszej prezentacji treści, zapewnienia sprawnego oraz bezpiecznego działania, przedstawienia spersonalizowanej oferty i promocji, a także w celach statystycznych. Kontynuując wizytę, wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej o tym, kto i w jaki sposób przetwarza te dane oraz o możliwościach zmiany ustawień przeglądarki, dowiesz się w Polityce Prywatności. Możesz zawsze cofnąć zgodę usuwając pliki cookies lub zmieniając ustawienia swojej przeglądarki.