logo Uzyskaj dostęp Co nowego w Pracowni

Pytanie do eksperta

Mam w grupie dziecko 5-letnie z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim. Czy do takiego dziecka są osobne karty pracy, czy ma ono pracować na kartach dostępnych dla pozostałych dzieci?

Odpowiedź: To zależy, czy karty pracy chce się wykorzystać do diagnozy, czy terapii dziecka. Jeśli chodzi o materiały diagnostyczne, a dokładniej o Południowo-Kalifornijskie Testy Integracji Sensorycznej to są one ustandaryzowane dla dzieci zdrowych od 4-10 roku życia. Dlatego u dziecka z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim lub dziecka z Zespołem Downa do diagnozy zaburzeń przetwarzania sensorycznego(SPD) wykorzystamy obserwację kliniczną. Jeśli chodzi o materiały do pracy-terapii w zakresie integracji sensorycznej: nie ma konkretnego podziału materiałów ze względu na upośledzenie umysłowe lub inne zaburzenie. Korzystamy z tych samych pomocy co u dzieci zdrowych. Arkusz obserwacji klinicznej jest gotowy i jest dla wszystkich dzieci jednakowy. Oczywiście, jeśli zadanie/zabawa mają charakter zadaniowy trzeba dostosować stopień trudności do możliwości i umiejętności danego dziecka oraz mieć pewność, że dziecko zrozumiało polecenie.

Autorzy

Fizjoterapeuta, terapeuta integracji sensorycznej, certyfikowany terapeuta NDT-Bobath. Pracuje w Centrum Uśmiechu Dziecka-Montessori w Poznaniu.

Dla prawidłowego funkcjonowania ta witryna korzysta z plików cookies, w tym dla lepszej prezentacji treści, zapewnienia sprawnego oraz bezpiecznego działania, przedstawienia spersonalizowanej oferty i promocji, a także w celach statystycznych. Kontynuując wizytę, wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej o tym, kto i w jaki sposób przetwarza te dane oraz o możliwościach zmiany ustawień przeglądarki, dowiesz się w Polityce Prywatności. Możesz zawsze cofnąć zgodę usuwając pliki cookies lub zmieniając ustawienia swojej przeglądarki.