Pytanie do eksperta
Odpowiedź: Ponieważ w grupie znajdują się dzieci 5-letnie, pomimo że dwoje z nich jest upośledzone w stopniu lekkim, nauczyciel jest zobowiązany do zrealizowania z nimi podstawy programowej wychowania przedszkolnego w zakresie przygotowania dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym – w roku szkolnym 2016/2017 zajęcia językowe nie obowiązują tylko dzieci 5 – letnich posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawności sprzężone, z których jedną z niepełnosprawności jest upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym lub znacznym. Poza tym nauczyciela obowiązuje dopasowanie wymagań w zakresie poszczególnych wiadomości i umiejętności do możliwości psychofizycznych i komunikacyjnych oraz tempa rozwoju psychofizycznego dzieci niepełnosprawnych, w tym dzieci z ograniczeniami wynikającymi z niepełnosprawności (załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, Dz. U. z 2012 r., poz. 977; § 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 czerwca 2016 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, Dz. U. z 2016 r., poz. 895). Z tego względu ewentualne korzystanie z przewodnika dla dzieci 4-letnich musi zostać uzupełnione o pełną realizację obowiązującej podstawy programowej dla dzieci w wieku 5 lat.