logo Uzyskaj dostęp Co nowego w Pracowni

Pytanie do eksperta

Prowadzę grupę mieszaną 4 i 5 latków. Pracuję z nimi na przewodniku przeznaczonym dla dzieci 5 i 6 letnich (ponieważ wydawnictwo ma połączony przewodnik dla 5 i 6 latka). W grupie mam 17 dzieci 4-letnich i 8 dzieci 5-letnich, w tym 2 dzieci z upośledzeniem w stopniu lekkim. Czy istnieje taka możliwość, aby prowadzić grupę zgodnie z przewodnikiem dla dzieci 4-letnich, ponieważ widzę, że treści z przewodnika 5 i 6-latka są dla nich zbyt trudne? Czy jest to zgodne z przepisami prawa oświatowego?

Odpowiedź: Ponieważ w grupie znajdują się dzieci 5-letnie, pomimo że dwoje z nich jest upośledzone w stopniu lekkim, nauczyciel jest zobowiązany do zrealizowania z nimi podstawy programowej wychowania przedszkolnego w zakresie przygotowania dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym – w roku szkolnym 2016/2017 zajęcia językowe nie obowiązują tylko dzieci 5 – letnich posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawności sprzężone, z których jedną z niepełnosprawności jest upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym lub znacznym. Poza tym nauczyciela obowiązuje dopasowanie wymagań w zakresie poszczególnych wiadomości i umiejętności do możliwości psychofizycznych i komunikacyjnych oraz tempa rozwoju psychofizycznego dzieci niepełnosprawnych, w tym dzieci z ograniczeniami wynikającymi z niepełnosprawności (załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, Dz. U. z 2012 r., poz. 977; § 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 czerwca 2016 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, Dz. U. z 2016 r., poz. 895). Z tego względu ewentualne korzystanie z przewodnika dla dzieci 4-letnich musi zostać uzupełnione o pełną realizację obowiązującej podstawy programowej dla dzieci w wieku 5 lat.

Autorzy

Dla prawidłowego funkcjonowania ta witryna korzysta z plików cookies, w tym dla lepszej prezentacji treści, zapewnienia sprawnego oraz bezpiecznego działania, przedstawienia spersonalizowanej oferty i promocji, a także w celach statystycznych. Kontynuując wizytę, wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej o tym, kto i w jaki sposób przetwarza te dane oraz o możliwościach zmiany ustawień przeglądarki, dowiesz się w Polityce Prywatności. Możesz zawsze cofnąć zgodę usuwając pliki cookies lub zmieniając ustawienia swojej przeglądarki.