Metoda Alfreda i Marii Kniessów – powstała w latach siedemdziesiątych XX wieku w Hanowerze, w Niemczech. Jej oryginalna nazwa to Bewegungs – Rhythmik, co w wolnym tłumaczeniu na język polski oznacza ruch i rytm lub ruch w rytmie.
Czytaj więcej
Równowaga, czyli nasza własna zdolność do utrzymywania pozycji ciała w pionie. Dlaczego własna? Bo utrzymywanie równowagi powinno być możliwe bez działań osób trzecich. To, że zdolność naszego ciała do utrzymywania równowagi wygląda tak, a nie inaczej, uzależnione jest od wielu czynników. Kontrola równowagi ciała rozwija się dzięki informacjom sensorycznym pochodzącym z trzech układów: proprioceptywnego, wzrokowego i przede wszystkim systemu przedsionkowego. Kluczową rolę odgrywają też oczywiście aspekty genetyczne i środowisko. Zaburzenia równowagi są dosyć często niejako wpisane w wiele chorób neurologicznych. Musimy jednak pamiętać, że dzieci, u których obserwuje się zaburzenia przetwarzania sensorycznego, problemy z równowagą również występują.
Czytaj więcej
Szacuje się, że w krajach wysoko rozwiniętych około 15–25% dzieci w wieku szkolnym ma mniejsze lub większe problemy z nauką pisania i czytania. Wiele dzieci o przeciętnej i ponadprzeciętnej inteligencji, bez uszkodzeń neurologicznych, mających wspierających rodziców, doświadczonych i oddanych nauczycieli, żyjących w zdrowym środowisku nie radzi sobie w szkole. Systemy edukacyjne, placówki i personel szkolny są z tego powodu atakowane, a nauczyciele wypróbowują różne metody nauczania, sposoby nauki czytania czy eskalują wymagania, z różnym skutkiem. Część uczniów w końcu opanowuje umiejętność czytania i pisania, inni tylko częściowo, a inni uczniowie wcale. Dlaczego tak się dzieje? Co zrobić, jeśli tradycyjne metody nauczania zawodzą? Problem ten badała dr A.J. Ayers w ramach Programu Badań nad Mózgiem, czego efektem było powstanie teorii integracji sensorycznej.
Czytaj więcej
Nadwrażliwość dotykowa to jeden z wielu problemów, z którymi mogą borykać się dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej. Dzieci nadwrażliwe na dotyk, odmiennie odbierają bodźce dotykowe.
Czytaj więcej