Poznaję świat zmysłami – zabawy sensoryczne z małym dzieckiem rozwijające jego samodzielność
14 listopada 2018 r.
/ 12 min. czytania
Przebywając w placówce, małe dziecko ma możliwość doświadczania wielu sytuacji, które wprowadzą je w przyszłą edukację. Początkowo wymaga zapoznania się z otoczeniem, nauczenia się funkcjonowania bez rodziców w gronie oddanych mu opiekunów oraz w towarzystwie rówieśników, którzy w różny sposób radzą sobie ze zmianą rytmu dnia, miejsca, osób. Dzięki postawie opiekunów żłobkowych małe dziecko uczy się i czerpie radość z przebywania w bezpieczniej przestrzeni.
Rolą opiekunów jest takie kreowanie otoczenia, aby było ono zachęcające do eksperymentowania, eksplorowania, zdobywania doświadczeń. Celem opiekunów jest doprowadzenie do jak największej samodzielności dziecka, odporności emocjonalnej, umiejętności kontaktowania się z innym osobami. Wzajemne oddziaływanie na siebie dzieci i dorosłych buduje atmosferę placówki, dostarcza wzmocnień pozytywnych obu stronom. Wytworzone więzi owocują poczuciem bezpieczeństwa dziecka, umiejętnością inicjowania i podtrzymywania interakcji z otoczeniem, zapewniają wielką ilość stymulacji, rozwijają procesy uczenia się, pozwalają odkryć mocne strony, predyspozycje, uczą komunikacji społecznej. Współpraca z rodzicami, dzięki którym możliwe jest poznanie dziecka, i wielogodzinna opieka są doskonałą okazją do stymulowania jego rozwoju. Do czego potrzebna jest integracja sensoryczna? Dzieci poznają świat stopniowo, najpierw zdobywają wiedzę o swoim ciele, potem o świecie, w którym żyjemy, a to wszystko dzięki informacjom dostarczanym przez zmysły. Zdobywając doświadczenia, małe dziecko rozwija w sobie mechanizmy samoregulacji zachowania. Codzienne, zgrane z rytmem dziecka działania otoczenia stwarzają komfortowe i przyjazne warunki rozwoju. Czynności pielęgnacyjne, takie jak kąpiel, ubieranie się, posiłki, zabawy, sen i codzienna aktywność dziecka są regulowane przez procesy sensoryczne. U niektórych dzieci może jednak dojść do zakłóceń w rozwoju procesów integracji sensorycznej. Co może niepokoić? Opiekunowie mogą obserwować następujące trudności u niemowląt: kłopoty w karmieniu, problemy ze ssaniem, wykonywaniem czynności pielęgnacyjnych, trudny do ukojenia płacz podczas mycia, ubierania,...
Chcesz dowiedzieć się więcej?
Dostęp do pełnej treści materiałów wymaga subskrypcji. Dołącz do naszej społeczności już dziś!
Subskrybuj teraz
Masz już konto?
Zaloguj się!