logo Uzyskaj dostęp Co nowego w Pracowni

Pytania do eksperta

Dziewczynka prawie 4 letnia (w marcu skończy 4 lata),wcześniej mówił płynnie, ale wybiórczo (w przedszkolu nie mówiła, w domu była gadatliwa),od 2 m-cy z dnia na dzień przestała mówić (stres w przedszkolu, (...)

Odpowiedź: Z Pani obserwacji i spostrzeżeń może wynikać, że dziewczynka ma mutyzm wybiórczy. Jest to zaburzenie, które najczęściej występuje właśnie u dziewczynek, pomiędzy 3 a 5 rokiem życia. Dziecko mówi w gronie (...)

Czytaj więcej
Pracuję w szkole specjalnej. Prowadzę terapię SI z 9-letnim chłopcem autystą z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym. Oprócz innych zaburzeń sensorycznych pojawia się obgryzanie paznokci, (...)

Odpowiedź: Opisane przez Panią potrzeby ucznia w przypadku całościowych zaburzeń rozwoju mogą cechować się właśnie taką zmiennością i to zarówno w zakresie danego zmysłu, jak pory dnia, okoliczności. Najważniejsza (...)

Czytaj więcej
Jak diagnozować dziecko z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym? W swojej pracy opieram się na wywiadzie z rodzicami, konsultacjach ze specjalistami, własnej obserwacji (...)

Odpowiedź: Przedstawiony przez Panią sposób diagnozowania jest, jak najbardziej odpowiedni. W przypadku osoby z niepełnosprawnością intelektualną najważniejsze jest określenie sfery komfortu, poznanie jej potrzeb, (...)

Czytaj więcej
Jak pracować z tzw poszukiwaczem sensorycznym? Dziecko jest w ciągłym ruchu, biega, skacze, często zmienia pozycje. Dać mu swobodę ruchu? Czy ten ruch ma być kontrolowany? Jak dużo tych doznań? Więcej (...)

Odpowiedź: Dziecko o takim sposobie funkcjonowania wymaga wiele uwagi ze strony dorosłych. Może potrzebować różnych sposobów działania, aby uzyskać optymalny poziom pobudzenia i koncentracji uwagi. Po pierwsze należy (...)

Czytaj więcej
Dzień dobry, moja córka urodziła się z obniżonym napięciem mięśniowym. Ma słabszą całą prawą stronę ciała (jest jednocześnie zdecydowanie praworęczna). Ma słabe ręce, obniżone napięcie jest również w jamie (...)

Odpowiedź: Sytuacja przedstawiona przez Panią jest złożona, warto zacząć od diagnozy medycznej, a mianowicie neurolog dziecięcy powienien zbadać dziecko, aby stwierdzić, czy odruchy są prawidłowe, a nadto może zlecić (...)

Czytaj więcej
Pracuje z chłopcem w wieku 2 lat, podejrzenie autyzmu. Chłopiec ma liczne zaburzenia : czucia głębokiego oraz podwrażliwość aparatu artykulacyjnego. Wszystko smakuje, liże i gryzie . Mam z tym problem. (...)

Odpowiedź: Podjęte przez Panią strategie są słuszne. Zwiększone zapotrzebowanie do wkładania przedmiotów do ust może wskazywać nie tylko na stereotypowe zachowanie, ale może wynikać z prezentowanego jeszcze przez (...)

Czytaj więcej
Jak pomóc dziecku w wieku szkolnym, które wkłada do buzi i gryzie różne przedmioty. Z wywiadu wiadomo, że w szkole tylko kredki, natomiast w domu sznurki, zabawki, chusteczki higieniczne, zabawki gumowe...praktycznie (...)

Odpowiedź: Powyższe zachowania mogą mieć charakter autostymulujący, mogą służyć regulacji emocji oraz mieć podłoże organiczne. Gryzienie kredek może być traktowane przez otoczenie, jako akceptowalne, natomiast ogryzanie (...)

Czytaj więcej
Dzień dobry, mój syn ma 9 lat, od niedawna stwierdzony Zespół Aspergera. Trudności w szkole, łatwo się rozprasza, denerwuje, bo nie lubi j. polskiego i pisania. Nie pisze ładnie, ale nie chce też ćwiczyć. (...)

Odpowiedź: Dzień dobry, zaistniała sytuacja jest szczególnie trudna dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Brak stałego rytmu, współpracy z innymi osobami odbija si,e niekorzystnie na motywacji do działania. (...)

Czytaj więcej
Proszę o pomoc w ustaleniu terminu usprawniania narządu wzroku, u dziecka z "uciekającym okiem". Mam świadomość, że w na pierwszym poziomie terapii należy usprawnić układ przedsionkowy i proprioceptywny, (...)

Odpowiedź: W celu uzyskania poprawy ustawienia gałek ocznych wskazane jest łączenie oddziaływań na układ przedsionkowy i proprioceptywny w celu uzyskania lepszej stabilizacji posturalnej oraz wmocnienia mięśni oczu, (...)

Czytaj więcej
Jakie ćwiczenia wykonywać dla usprawnienia analizatora czuciowo-ruchowego?

Odpowiedź: Przykładowe aktywności wzmacniające pracę analizatora czuciowo-ruchowego: - nazywanie przedmiotów schowanych w woreczku (dziecko nie widzi ich i za pomocą dotyku zgaduje co jest w środku) - zamykanie (...)

Czytaj więcej
Jak odczytać z testu południowo-kalifornijskiego czy u dziecka występuje podreaktywność, nadreaktywność czy różnicowanie? Według przekazanej mi wiedzy dopuszczalna granica normy jest od -1,0 do +1,0. Brakuje (...)

Odpowiedź: Diagnoza SI w szczególności, gdy obraz dziecka jest niejasny, uwzględniać winna oprócz liczbowych informacji analizę objawów behawioralnych. W przypadku podreaktywności są to: niski lub niezorganizowany (...)

Czytaj więcej
Jak odczytać z testu południowo-kalifornijskiego czy u dziecka występuje podreaktywność, nadreaktywność czy różnicowanie? Według przekazanej mi wiedzy dopuszczalna granica normy jest od -1,0 do +1,0. Brakuje (...)

Odpowiedź: Diagnoza SI w szczególności, gdy obraz dziecka jest niejasny, uwzględnieniać winna oprócz liczbowych informacji analizę objawów behawioralnych. W przypadku podreaktywności są to: niski lub niezorganizowany (...)

Czytaj więcej

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.