Pierwszy w Polsce portal w całości poświęcony terapii pedagogicznej

Uzyskaj dostęp
Co nowego w Pracowni
logo Uzyskaj dostęp Co nowego w Pracowni

Pytania do eksperta

Jak powinna wyglądać idealna sala do prowadzenia zajęć z integracji sensorycznej? Na co należy zwracać uwagę? Jakie pomoce i sprzęt powinny się w niej znaleźć?

Odpowiedź: J. Ayres podaje, że sala przeznaczona do zajęć z integracji sensorycznej powinna mieć 24– 35 metrów kwadratowych. Nie może być mniejsza, ponieważ są to zajęcia ruchowe i dziecko musi mieć możliwość podjęcia (...)

Czytaj więcej
Jak zapanować (czy zareagować) nad 3 letnim autystycznym dzieckiem kiedy pojawia się atak agresji (bicie rodziców, dzieci, popychanie, uderzanie, rzucanie się na podłogę). Takie zachowanie pojawia się (...)

Odpowiedź: Niestety nie jestem w stanie jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Należy zastanowić się nad przyczynami tych zachowań. Mogą one wynikać z braku możliwości bycia zrozumianym przez innych. Należy wtedy (...)

Czytaj więcej
Jak stymulować rozwój mowy u autystycznego dziecka 2-3 letniego? Kiedy nie może się porozumieć i nie otrzymuje tego co chce ,zaczyna gryźć i szczypać dzieci oraz dorosłych.

Odpowiedź: Pytanie jest bardzo ogólne, nie mam pojęcia czy dziecko mówi, czy też nie. Należy wspomagać rozwój mowy za pomocą komunikacji alternatywnej. Na pewno wskazana jest tu jak najbardziej praca z wykfalifikowanym (...)

Czytaj więcej
Jak ćwiczyć z dzieckiem nadwrażliwością słuchową, które zatyka uszy na głośniejsze dźwięki (czuje niepokój)? W jaki sposób zmniejszyć tę nadwrażliwość? Dodatkowo, dziecko jest nadwrażliwe dotykowo (ruchy (...)

Odpowiedź: Ponieważ układ słuchowy rozwija się na bazie układu przedsionkowego, od niego należy rozpocząć terapię. Zaczynamy od delikatnej stymulacji najpierw z otwartymi oczami i z nazywaniem tego co robimy („kołyszę (...)

Czytaj więcej
Jak prawidłowo obliczyć ekstrapolację? Jak postępować ze starszymi dziećmi i młodzieżą? Na co zwracać szczególnie uwagę podczas diagnozy?

Odpowiedź: Ekstrapolację stosuje się do przekształcenia wyników Południowo-Kalifornijskich Testów Integracji Sensorycznej dla dzieci od 9 roku życia do 11 roku życia. Ekstrapolacja to przewidywanie zmiany wyniku. (...)

Czytaj więcej
Witam. Prowadzę SI w szkole specjalnej. Mam 6 letnią dziewczynkę , której rodzice skarżą się ,że ostatnio ciągle zwisa głową w dół na krzesłach, łóżku. Nie potrafię zahamować tego zachowania. Może państwo (...)

Odpowiedź: Bardzo ciężko jest odpowiedzieć na to pytanie, nie widząc i nie znając dziecka. Bardzo możliwe, że dziewczynka potrzebuje wrażeń przedsionkowych i sama sobie ich w ten sposób dostarcza. Należy zwrócić (...)

Czytaj więcej
W diagnozie sensorycznej mojego dziecka pojawily sie nazwy testów, które wykonal ze słabym wynikiem.. Nie bardzo rozumiem co bada test Grafestezja, Kinestezja, Lokalizacja bodźca dotykowego i Identyfikacja (...)

Odpowiedź: Powyższe testy wchodzą w skład Południowo-Kalifornijskich Testów Integracji Sensorycznej. Według najnowszych ustaleń, nie są one na tyle rzetelne, aby można było je w pełni stosować w diagnozie. Można (...)

Czytaj więcej
Witam. Prowadzę zajęcia rewalidacji z uczniem autystycznym kl. V. z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Chłopiec komunikuje się werbalnie. Świetnie radzi sobie na komputerze. Proszę (...)

Odpowiedź: Z własnego doświadczenia wiem, że w postępowaniu rewalidacyjnym z dziećmi z niepełnosprawnościami sprzężonymi (w tym przypadku niepełnosprawność intelektualna i autyzm), pozytywne efekty w nauce czytania (...)

Czytaj więcej
Jestem wychowawcą w oddziale przedszkolnym. W mojej grupie jest 6-letni chłopiec z autyzmem. Od pewnego czasu pojawia się rzucanie na podłogę (chłopiec upada na plecy) lub też mocne kopanie w przedmioty (...)

Odpowiedź: Wyciszenie można osiągnąć poprzez uregulowanie układu nerwowego. Należy zaspokoić potrzebę doznań - o ile to jest ten problem sensoryczny (niezbędna jest pełna diagnoza). Należy dostarczać doznania zmysłowe (...)

Czytaj więcej
Mam rozpocząć terapię z czteroletnim autystycznym, niewidomym od urodzenia dzieckiem. Chłopiec jest bardzo nadwrażliwy dotykowo, węchowo i z bardzo dużą potrzeba ruchu obrotowego. Cały czas kręci się wokół (...)

Odpowiedź: Najważniejsze zmysły to dotyk, propriocepcja i przedsionek. Reszta jest zależna od tych trzech. Dużo wrażeń w zakresie budowania poczucia swojego ciała tzw. „mapy ciała”. Jeśli chodzi o ruch obrotowy, (...)

Czytaj więcej
Jestem wychowawcą w oddziale przedszkolnym. Mam pod opieką słabowidzącą 2,5-letnią dziewczynkę, która ze względu na chorobę genetyczną nie używa rąk. Jej stopy są nadwrażliwe: nie lubi wkładania ich w (...)

Odpowiedź: Rozwiązaniem może być wykonywanie masaży, zapewnianie wielu doznań dotykowych, zarówno w zakresie struktury, jak i temperatury. Z racji tego, że dziewczynka jest słabowidząca, powinno się wykonywać te (...)

Czytaj więcej
Pracuję z piątoklasistą, który całuje przedmioty (kaloryfery, zabawki). Z moich obserwacji wynika, że ma niedostymulowaną sferę oralną. Lubi, jak się mu masuje twarz lub dostarcza bodźca np. przykłada (...)

Odpowiedź: Pomóc może tutaj stymulacja nerwu twarzowego, np. masaż twarzy. Zachowanie takie może być formą dostarczania sobie doznań dotykowych jak i budowaniem napięcia mięśni w obrębie buzi - jako forma samoregulacji. (...)

Czytaj więcej

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.