Propriocepcja

26 listopada 2019 r. / 8 min. czytania

Nie wszyscy wiedzą, że do odbierania bodźców z otoczenia zewnętrznego człowiek potrzebuje aż siedmiu zmysłów. Zazwyczaj, myśląc o zmysłach, rozważamy pięć zmysłów, o których mówi się w szkole. Nie wszyscy wiedzą, że do odbierania bodźców z otoczenia zewnętrznego człowiek potrzebuje aż siedmiu zmysłów. Zazwyczaj, myśląc o zmysłach, rozważamy pięć zmysłów, o których mówi się w szkole. Terapeuci integracji sensorycznej zwracają jednak uwagę, że nie wzrok, słuch, smak czy dotyk, a zmysł propriocepcji, układ dotykowy i przedsionkowy są bazowymi układami w głównej mierze determinującymi rozwój układu nerwowego (rys. 1). Warto więc bardziej szczegółowo przyjrzeć się propriocepcji (zwanej również czuciem głębokim) i temu, jaki wpływ na funkcjonowanie dziecka w wieku szkolnym i przedszkolnym mogą mieć zaburzenia w tym obszarze. Rys. 1. Podział zmysłów na bliskie i dalekie (opracowanie własne na podstawie C.S. Kranowitz, Nie-zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i postępowanie, Gdańsk 2011)               Samo słowo propriocepcja pochodzi od łacińskiego słowa proprius i oznacza „własny”. Można więc przyjąć, że jest to zmysł pozwalający człowiekowi na odczuwanie samego siebie i ułożenia swojego ciała w przestrzeni. Obserwując rozwój...

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Dostęp do pełnej treści materiałów wymaga subskrypcji. Dołącz do naszej społeczności już dziś!

Subskrybuj teraz

Masz już konto?