Pandemia COVID-19 a funkcjonowanie dzieci z wyzwaniami rozwojowymi
1 września 2022 r.
/ 10 min. czytania
Pandemia COVID-19 zmieniła nieodwracalnie oblicze współczesnego świata, wprowadziła wiele trwałych zmian w życiu społecznym, jednocześnie tworząc szereg nowych wyzwań. Wkrótce po stwierdzeniu pierwszych zachorowań na początku 2020 r. poszczególne kraje europejskie zaczęły stosować różnego rodzaju środki zapobiegawcze mające na celu ograniczenie rozprzestrzeniania się wirusa, w tym szczególnie dotkliwy nakaz społecznego dystansu, izolację i kwarantannę. Wszechobecne poczucie zagrożenia i obawy o zdrowie i życie własne oraz najbliższych, a także ograniczenia w codziennym funkcjonowaniu, zdalna praca i nauka, zmiany w korzystaniu z opieki zdrowotnej i wiele innych czynników było dla wielu osób źródłem silnego stresu. I chociaż wymienione trudności dotknęły wszystkich ludzi niezależnie od wieku i stopnia sprawności, to jednak grupą szczególnie narażoną, wrażliwą i czułą na zmiany, jakie przyniosła ze sobą pandemia, były dzieci i młodzież, zwłaszcza te zmagające się na co dzień z wyzwaniami rozwojowymi.
Przebieg pandemii w Polsce Informacja na temat pierwszego chorego na COVID-19 została ogłoszona w pierwszych dniach marca 2020 r. 12 marca zawieszono zajęcia w przedszkolach, szkołach i na uczelniach wyższych oraz wprowadzono nauczanie zdalne. W kolejnych dniach rząd ogłosił stan epidemii i zarządził tzw. lockdown – zamknięto granice, wprowadzono obowiązkową dwutygodniową kwarantannę, zamknięto galerie handlowe, ograniczono działalność gastronomii, zawieszono międzynarodowe połączenia kolejowe i lotnicze oraz zakazano zgromadzeń. Następnie zamknięto placówki usługowe (w tym rehabilitacyjne), hotelowe, lasy i parki oraz wprowadzono ograniczenia w przemieszczaniu się. W placówkach handlowych wprowadzono godziny dla seniorów, a osoby niepełnoletnie mogły opuszczać dom jedynie w towarzystwie osoby dorosłej. W marcu 2020 roku zdiagnozowano w Polsce 2311 przypadków zakażeń wirusem SARS-CoV-2, w związku z czym wprowadzone obostrzenia przedłużono na kwiecień. Na początku maja rozpoczęto stopniowe wycofywanie się z wprowadzonych restrykcji: zezwolono na otwarcie żłobków i przedszkoli, pracę centrów handlowych (z zachowaniem reżimu sanitarnego), bibliotek, muzeów, galerii sztuki, hoteli oraz placówek rehabilitacji leczniczej. Do połowy maja zamknięte były m.in. salony fryzjerskie i lokale gastronomiczne, a do 6 czerwca – kina, teatry, baseny, kluby fitness i parki zabaw. Utrzymany został nakaz noszenia maseczek i zachowywania dystansu w przestrzeni publicznej. W marcu i kwietniu wiele ośrodków...
Chcesz dowiedzieć się więcej?
Dostęp do pełnej treści materiałów wymaga subskrypcji. Dołącz do naszej społeczności już dziś!
Subskrybuj teraz
Masz już konto?
Zaloguj się!