Podłoże zaburzeń SI

31 lipca 2020 r. / 8 min. czytania

W grupie przedszkolnej nauczyciel może spotkać różne dzieci. Jedne z nich są spokojne i opanowane, a inne żywiołowe i bardzo aktywne. Niektóre zaś przejawiają liczne zachowania o negatywnym charakterze. Bywa, że gryzą, kopią lub popychają swoich rówieśników, mają trudności z koncentracją na zajęciach i nie są w stanie skupić się przez odpowiedni czas na realizowanym zadaniu. Jest to ta grupa, która zazwyczaj dezorganizuje pracę nauczyciela i przeszkadza w prowadzeniu zajęć, a z drugiej strony – dzieci te potrafią skupić się na zajęciach indywidualnych i przeważnie dobrze na nich funkcjonują. Pojawia się więc pytanie, jakie są przyczyny takich zachowań. Zasadniczo większość przedszkolaków miewa lepsze i gorsze dni. W trakcie tych mniej korzystnych momentów bywają nerwowe, płaczliwe, a nawet agresywne. Spora ilość tych dzieci przejawia jednak oznaki zaburzeń integracji sensorycznej, które mogą determinować pojawiające się trudności. Warto wspomnieć o następujących zaburzeniach: Nadmierna reakcja na bodźce pojawiające się w otoczeniu. Bywa, że niektóre dzieci odbierają takie wrażenia sensoryczne, na które większość nie zwraca uwagi. Są wówczas zdecydowanie bardziej zmęczone i sfrustrowane, ponieważ ich układ nerwowy nie jest w stanie poradzić sobie z nadmiarem przyjmowanych informacji. Żeby móc funkcjonować, muszą znaleźć sobie odpowiednie formy odreagowania towarzyszących im stresów. Czasem pozornie błaha sytuacja sprawia, że uderzają swoich rówieśników, a nawet ich gryzą, bowiem daje im to chwilowe ukojenie i wyciszenie. Nieprawidłowe zinterpretowanie pojawiających się sygnałów sprawia, że z każdym dniem dziecku jest coraz trudniej poradzić sobie z sytuacją, w której się znajduje....

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Dostęp do pełnej treści materiałów wymaga subskrypcji. Dołącz do naszej społeczności już dziś!

Subskrybuj teraz

Masz już konto?