Diagnoza i wybór skutecznej strategii rozwijania mowy i komunikacji – studium przypadku dziecka z ASD

17 grudnia 2024 r. / 14 min. czytania

Diagnoza kompetencji w zakresie mowy i komunikacji dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu to proces wielopłaszczyznowy. Deficyty występują nie tylko w zakresie nabywania systemu językowego, rozumienia i nadawania mowy, ale przede wszystkim w sferze komunikowania się i pragmatycznego użycia języka w sytuacjach społecznych. W trakcie diagnozy umiejętności komunikacyjnych musimy ustalić zakres komunikatów werbalnych i niewerbalnych używanych przez dziecko, ich stopień złożoności, częstotliwość prób komunikacyjnych oraz ich funkcje. Obserwujemy, czy dziecko rekompensuje deficyty w komunikacji werbalnej komunikacją niewerbalną oraz w jaki sposób reaguje na próby komunikacyjne podejmowane przez innych. Trzeba również zwrócić uwagę na czynniki, które są fundamentem dla rozwoju mowy i komunikowania się, takie jak umiejętności kluczowe (wspólne pole uwagi, reagowanie na imię, naśladowanie, zabawa symboliczna) czy teoria umysłu. Diagnoza Jaś – pięcioletni blondyn z pięknymi niebieskimi oczami – wszedł do gabinetu niepewnie, chociaż mama przygotowała go do spotkania ze mną. Chłopiec widział mnie i gabinet na zdjęciach na stronie internetowej oraz wziął ze sobą przedmioty, które zapewniają mu poczucie bezpieczeństwa. Diagnoza logopedyczna Jasia wykazała obniżony poziom kompetencji językowych, deficyty w zakresie słuchu fonematycznego, uwagi i pamięci słuchowej oraz duże trudności w zakresie komunikacji językowej oraz pragmatycznego użycia języka. W zakresie tworzenia wspólnego pola uwagi Jaś potrafi podążać za wskazaniem i posługiwać się gestem wskazywania palcem, jednak kontakt wzrokowy podczas interakcji jest niewystarczający. Dziecko ma problem z regulowaniem interakcji z użyciem kontaktu wzrokowego i gestów. Zaburzona jest prozodia wypowiedzi: mowa jest monotonna, a intonacja nieprawidłowa. Jaś stosuje elementarne gesty, jednak ich zasób jest dość ubogi – wielu nie zna bądź nie rozumie. Komunikując się, chłopiec używa głównie zdań pojedynczych. Zasób słownika jest na poziomie przeciętnym, ograniczone jest słownictwo w zakresie przymiotników, przysłówków, przyimków i zaimków. Tych ostatnich często używa nieadekwatnie. Zdania buduje na znanych sobie schematach składniowych, których używa w odpowiednich, wyuczonym kontekście. Zdarza się, że nieprawidłowo używa końcówek fleksyjnych. W zakresie rozumienia mowy występują trudności na poziomie rozumienia i wykonywania poleceń złożonych z dwóch i trzech etapów lub poleceń występujących poza kontekstem i zawierających prośby o niestandardowe użycie przedmiotów, np. „Połóż but na stole”. Jaś wykazuje symptomy świadczące o deficytach w zakresie przetwarzania słuchowego. Chłopiec łatwo rozprasza się, słuchając komunikatów werbalnych. Ma trudności z rozumieniem mowy w obecności sygnałów rozpraszających oraz z rozumieniem i zapamiętywaniem złożonych poleceń czy instrukcji. Wolno reaguje na informacje słuchowe, jakby potrzebował więcej...

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Dostęp do pełnej treści materiałów wymaga subskrypcji. Dołącz do naszej społeczności już dziś!

Subskrybuj teraz

Masz już konto?