Metody wsparcia dziecka z niepełnosprawnością ruchową

25 listopada 2025 r. / 17 min. czytania

Dziecko z niepełnosprawnością ruchową jest często postrzegane przez społeczeństwo jako to, które porusza się na wózku inwalidzkim. Jednak nic bardziej mylnego. Osoba z taką niepełnosprawnością może mieć problem z zaburzeniami neurologicznymi, które wpływają na trudności z kontrolą napięcia mięśniowego oraz problem z planowaniem ruchu i panowaniem nad swoim ciałem. W związku z tym można wyróżnić dwa rodzaje niepełnosprawności ruchowej: Rys. 1. Rodzaje niepełnosprawności ruchowej (opracowanie własne na podstawie: https://www.fundacjaolandia.org/niepelnosprawnosc-ruchowa/) Patrząc na rysunek powyżej, należy stwierdzić, że dziecko z niepełnosprawnością ruchową może prezentować bardzo wiele różnych trudności. Konieczne jest więc zrozumienie, jakie działania są wskazane, co można z tym dzieckiem nim robić oraz jak wspierać zarówno dziecko, jak i jego rodziców. 1.1. Rehabilitacja ruchowa i fizjoterapia – kinezyterapia, hydroterapia, ćwiczenia wzmacniające Pierwszym istotnym obszarem, w którym odbywa się wsparcie dziecka z niepełnosprawnością ruchową, jest rehabilitacja. Głównym jej celem jest wzmocnienie napięcia mięśniowego w taki sposób, aby dziecku było łatwiej wykonywać chociażby czynności samoobsługowe lub inne ćwiczenia, dzięki czemu zyska ono więcej samodzielności w codziennym życiu. Do najważniejszych form ćwiczeń należą kinezyterapia, hydroterapia oraz ćwiczenia wzmacniające. Warto przyjrzeć się każdej z tych form bliżej. Kinezyterapia to nic innego jak leczenie ruchem. Stanowi ona podstawy fizjoterapii. Opiera się również na założeniu, że odpowiednio dobrane ćwiczenia fizyczne mają duże znaczenie dla rozwoju człowieka i mogą mieć charakter leczniczy. Celem tych aktywności w pracy zdzieckiem z niepełnosprawnością ruchową jest: poprawa zakresu ruchu wykonywanego w stawach; wpływ na dystrybucję napięcia mięśniowego, co oznacza, że terapeuta będzie dążył do zmniejszenia napięcia w sytuacji, kiedy pracuje z dzieckiem ze spastycznością, oraz zwiększenia tego napięcia w sytuacji, kiedy u dziecka zdiagnozowane jest obniżone napięcie mięśniowe; doskonalenie takich umiejętności, jak: siła mięśniowa, koordynacja oraz równowaga; przeciwdziałanie skurczom i deformacjom; wspieranie rozwoju psychoruchowego i umiejętności funkcjonalnych, takich jak: chodzenie, siadanie czy chwytanie przedmiotów.   Ćwiczenia, które wykonuje się z dzieckiem, można podzielić na następujące rodzaje wskazane w tabeli 1.   Tabela 1. Rodzaje ćwiczeń i ich charakterystyka (źródło: https://fizjoterapeuty.pl/kinezyterapia/kinezyterapia-podzial-cwiczen.html [dostęp: 17.09.2025])...

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Dostęp do pełnej treści materiałów wymaga subskrypcji. Dołącz do naszej społeczności już dziś!

Subskrybuj teraz

Masz już konto?