Rozwijanie słuchu mownego u dziecka w wieku przedszkolnym

15 stycznia 2024 r. / 13 min. czytania

Rozwój mowy to nieustający proces, którego rozkwit przypada na pierwsze lata życia dziecka. W miarę jak maluch eksploruje i interaktywnie uczestniczy w językowym otoczeniu, rozwija mowę na wielu poziomach, zaczynając od percepcji dźwięków aż do zrozumienia skomplikowanych struktur językowych. Różnicowanie głosek, identyfikowanie intonacji i akcentów, rozpoznawanie słów, rozumienie gramatyki i struktury zdania postępuje wraz z dojrzewaniem mózgu i jednoczesnym rozwijaniem funkcji percepcyjno-motorycznych. Uwaga słuchowa, pamięć, synteza i analiza słuchowa to tylko wybrane, elementarne sprawności, które stanowią fundament dla nabywania umiejętności językowych. Czy dla nauczyciela w przedszkolu wiedza na temat bazowych funkcji związanych z mową ma jakąkolwiek wartość praktyczną? Jak najbardziej! Rozumienie mechanizmów, od których zależy to, czy dziecko będzie prawidłowo rozumiało komunikaty oraz budowało poprawne wypowiedzi, pozwoli nauczycielowi skutecznie pracować nad rozwijaniem mowy u swoich podopiecznych. Wprowadzenie aktywności stymulujących funkcje bazowe przyczyni się do lepszego rozwoju mowy biernej i czynnej, a także będzie miało wpływ na rozwój poznawczy, w tym na uczenie się, na dalszych etapach edukacyjnych dziecka. Obserwowanie, w jaki sposób dzieci rozwijają umiejętności językowe, jest niezwykłe. Aktywny udział i świadome wspomaganie procesu nabywania mowy przez dziecko są o wiele bardziej fascynujące. Nauczyciel niczym magik może wyciągać z kapelusza rozmaite aktywności, pomysły. A każde zorganizowane działanie, jeśli jest świadome i celowe, może stymulować określone funkcje leżące u podłoża procesów percepcji i ekspresji mowy. Bazowe funkcje są jak koła zębate, które wprawione w ruch wpływają na siebie nawzajem i prowadzą ostatecznie do rozwinięcia u dziecka umiejętności językowych i komunikacyjnych. Jakie funkcje wpływają na odbiór i nadawanie mowy? Aby dziecko słuchało, rozumiało i mówiło, musi rozwinąć szereg sprawności. Pierwszym warunkiem właściwego odbioru komunikatu jest oczywiście prawidłowe słyszenie. Jednak słuch fizyczny i niezakłócony odbiór fali dźwiękowej są tylko pierwszym stopniem do właściwego przebiegu procesów percepcji i ekspresji mowy. Niejednokrotnie spotykamy w praktyce edukacyjnej czy terapeutycznej dzieci, które pomimo sprawnego słuchu nadal mają problem z właściwym odbiorem komunikatów językowych. Jakie zatem inne sprawności są potrzebne do tego, aby...

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Dostęp do pełnej treści materiałów wymaga subskrypcji. Dołącz do naszej społeczności już dziś!

Subskrybuj teraz

Masz już konto?