Jak pracować z dzieckiem z nadwzrocznością obu oczu z niedowidzeniem oka lewego?

13 stycznia 2017 r. / 9 min. czytania

Znając trudności, na jakie napotyka dziecko słabowidzące, nauczyciel powinien nie tylko rozumieć jego problemy, ale także stale je obserwować i dostosowywać metody, środki dydaktyczne oraz tempo przekazywanych informacji/treści programowych do jego możliwości Dzieci słabowidzące (niedowidzące) nie stanowią jednorodnej grupy. Zdarza się, iż dzieci cierpiące na ten sam typ schorzenia powodującego słabowidzenie funkcjonują w zupełnie inny sposób. Dlaczego tak się dzieje? Jest to wynik ludzkiej „różnorodności”, jak w każdej innej grupie. Istotny jest wiek, w którym doszło do znacznego uszkodzenia wzroku u dziecka, intelekt dziecka i inne zasoby poznawcze, rodzaj podstawowego schorzenia wzrokowego i jego ewentualna stabilność lub postępujący charakter, środowisko i rodzaj stymulacji, której dotąd dziecko było poddawane, wreszcie stopień słabowzroczności/niedowidzenia oraz (czego dotyczy rozpatrywany przypadek) wysokość nadwzroczności. Sama nadwzroczność oznacza, że osoba zdecydowanie lepiej widzi do większych odległości, a jest jej trudniej prawidłowo i ostro widzieć obiekty do bliży (litery w podręczniku). Istotne jest, czy korzysta z okularów i w jakim stopniu szkła korekcyjne korygują tę nadwzroczność. Jeśli w zaświadczeniu lekarskim mowa jest o wartości powyżej 8 dioptrii, wówczas mówi się o wadzie wysokiej. Przykładowo, krótkowzroczność wysoka jest schorzeniem zwyrodniającym i w efekcie uszkadzającym gałkę oczną, zaś w przypadku nadwzroczności tak nie jest. Warunkiem prawidłowego widzenia jest sprawny...

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Dostęp do pełnej treści materiałów wymaga subskrypcji. Dołącz do naszej społeczności już dziś!

Subskrybuj teraz

Masz już konto?