Studium przypadku dziecka z ASD w kontekście zaburzeń przetwarzania bodźców sensorycznych

8 kwietnia 2021 r. / 11 min. czytania

Na przestrzeni ostatnich lat prowadzono wiele badań skoncentrowanych na trudnościach związanych z przetwarzaniem sensorycznym i problemami ruchowymi u osób z ASD. Zarówno badania Ayres, Delacato, Ornitza, jak i doświadczenia z odbierania świata samych osób z ASD opisane w literaturze wskazują na zakres szerokich nieprawidłowości z odbieraniem i przetwarzaniem informacji z różnych receptorów zmysłowych. Poniżej przedstawiona została charakterystyka zachowań czteroletniego chłopca z diagnozą autyzmu wraz ze wstępnym rozpoznaniem oraz propozycją działań do realizacji w przedszkolu podczas zajęć rewalidacyjnych, w celu poprawy funkcjonowania zmysłowo-ruchowego dziecka. Opis ten jest próbą pokazania możliwości stawiania wstępnych hipotez na podstawie zebranych informacji o dziecku oraz krótkiej obserwacji, a także zawiera propozycje zabaw możliwych do przeprowadzenia przez nauczycieli podczas zajęć w przedszkolu. Informacje z obserwacji dziecka i wywiadu z terapeutami z przedszkola, do którego chłopiec uczęszcza Chłopiec jest bardzo aktywny ruchowo, nadpobudliwy, trudno mu jest czekać na swoją kolejkę podczas wykonywania różnych zadań. Często uderza o podłogę głową, nogami, stopami, piętami. Mocno dociska zabawki do twarzy, ust. Chłopiec ma tendencje do mocnego ściskania przedmiotów oraz osób (dzieci, dorosłych). Często zakłada na głowę pudełka, preferuje aktywności, które dają mu możliwość wciśnięcia się w jakieś miejsce (pod poduchę, materac, w kąt, pod stół itp.). W chwilach kiedy chłopiec ma czas wolny, niezorganizowany, najchętniej kładzie się na podłodze, przy zdaniach stolikowych często podpiera głowę. Podczas zadań wymagających zaangażowania obu rąk używa głównie tylko jednej ręki (nie przytrzymuje kartki podczas rysowania). Lubi zabawki dźwiękowe. Informacje uzyskane od rodziców na podstawie wybranych kwestionariuszy Obserwowane trudności w zakresie percepcji dotyku Lubi aktywności związane z brudzeniem się, nie zwraca uwagi na drobne ranki i skaleczenia, poszukuje intensywnych, agresywnych kontaktów, ma tendencję do popychania innych osób, wpadania na nie, ma problemy z oceną, ile siły użyć do wykonywania czynności manualnych, np. utrzymania przyboru pisarskiego, głaskania zwierząt itp. Chłopiec złości się przy myciu twarzy, obcinaniu włosów i paznokci. Obserwowane trudności w zakresie percepcji ruchu i równowagi Chłopiec nadmiernie lubi aktywności ruchowe i poszukuje zabaw ruchowych, takich jak: kręcenie na karuzeli, huśtanie...

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Dostęp do pełnej treści materiałów wymaga subskrypcji. Dołącz do naszej społeczności już dziś!

Subskrybuj teraz

Masz już konto?