Wczesna interwencja z wykorzystaniem metody integracji sensorycznej wobec dziecka z wadą słuchu. Aktywności sensoryczne stymulujące rozwój dziecka z wadą słuchu

26 września 2019 r. / 7 min. czytania

Wzbudzanie w dziecku z wadą słuchu zainteresowania umiejętnościami komunikacyjnymi i wywoływanie reakcji na dźwięki oraz ich źródło należy rozpocząć natychmiast po otrzymaniu diagnozy. Obecnie możliwe jest objęcie dziecka programami wspierającymi rozwój w ramach projektu "Za Życiem", wczesnego wspomagania rozwoju dziecka czy wczesnej interwencji, dzięki czemu wkrótce po wykryciu nieprawidłowości w obrębie zmysłu słuchu terapeuci mogą skutecznie przeciwdziałać niekorzystnym wpływom wynikającym z uszkodzenia słuchu oraz wspierać rodziców w nabywaniu kompetencji umożliwiających rozwój mowy dziecka. Działania powinny być ukierunkowane na stymulację zmysłów bazowych, ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływań na układ przedsionkowy oraz zmysł słuchu. Uczestnicząc w zajęciach, rodzice mogą opanowywać umiejętność organizowania stymulujących zabaw w oparciu o naturalne obiekty i otoczenie. W połączeniu z terapią integracji sensorycznej możliwe jest uzyskanie poprawy w zakresie umiejętności komunikacyjnych oraz artykulacji. Opowiadanie Terapeuta mówi do dziecka, informując je przed każdym czynnością, co zamierza zrobić, na przykład: „Teraz podniosę cię”, następnie wyciąga do dziecka ręce, dostarczając mu w ten sposób bodźca wzrokowego. Informuje dziecko: „Teraz postawię cię na ziemi”, „Teraz dostaniesz klocki”. Terapeuta daje dziecku czas na reakcję. Książeczki Z okrągłego plastikowego pojemnika, np. po kakao, można wykonać książeczkę dla małego dziecka. Konieczne będą kolorowe obrazki służące do oklejenia pojemnika...

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Dostęp do pełnej treści materiałów wymaga subskrypcji. Dołącz do naszej społeczności już dziś!

Subskrybuj teraz

Masz już konto?