Pytanie do eksperta
Odpowiedź: Metoda Integracji Sensorycznej opracowana została jako indywidualna terapia dzieci. W przedszkolu można jedynie stosować stymulację sensoryczną. Ramowy program stymulacji sensorycznej dzieci w wieku przedszkolnym CEL OGÓLNY: rozwój sfer i czynności samoobsługowych, komunikacyjnych, motorycznych oraz umiejętności niezbędnych do przygotowania dzieci do podjęcia nauki czytania i pisania na dalszym etapie edukacyjnym za pomocą aktywności rozwijających bazowe systemy zmysłowe. CELE SZCZEGÓŁOWE: - przygotowanie mięśni do aktywności ruchowej poprzez wykonywanie dużych ruchów -rozwijanie koordynacji ruchowej poprzez wykonywanie czynności zgodnie z wypowiadanymi słowami oraz w tempie dostosowanym do melodii -rozwijanie świadomości własnego ciała poprzez odczuwanie jego granic podczas przebywania na wyznaczonym polu - rozwijanie praksji na polecenia słowne i poprzez odzwierciedlanie ruchu i pozycji ciała na podstawie zdjęcia - rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej poprzez manipulowanie wędką - rozwijanie umiejętności chodzenia po wąskim polu - rozwijanie reakcji obronnych i równoważnych - stymulacja czucia powierzchniowego i głębokiego - rozwijanie interakcji społecznych - oddziaływanie na zmysł dotyku i układ przedsionkowy - rozwijanie współdziałania ręki i jej mięśni w ruchu - rozwijane precyzji ruchów - rozwijanie spostrzegawczości i uwagi wzrokowej - oddziaływanie na układ dotykowy i proprioceptywny - stymulacja zmysłu węchu - rozwijanie umiejętności współdziałania poprzez rytmiczne kierowanie ruchem materiału zgodnie z melodią i czynnościami wykonywanymi przez inne osoby - normalizacja tempa oddechu - stymulacja zmysłu wzroku i słuchu CZAS TRWANIA ZAJĘĆ: 45 minut/ jedna sesja tygodniowo L.p. Przebieg zajęć Cele szczegółowe Materiały Uwagi