logo Uzyskaj dostęp Co nowego w Pracowni

Terapia

Rozwijanie słuchu mownego u dziecka w wieku przedszkolnym

Rozwój mowy to nieustający proces, którego rozkwit przypada na pierwsze lata życia dziecka. W miarę jak maluch eksploruje i interaktywnie uczestniczy w językowym otoczeniu, rozwija mowę na wielu poziomach, zaczynając od percepcji dźwięków aż do zrozumienia skomplikowanych struktur językowych. Różnicowanie głosek, identyfikowanie intonacji i akcentów, rozpoznawanie słów, rozumienie gramatyki i struktury zdania postępuje wraz z dojrzewaniem mózgu i jednoczesnym rozwijaniem funkcji percepcyjno-motorycznych. Uwaga słuchowa, pamięć, synteza i analiza słuchowa to tylko wybrane, elementarne sprawności, które stanowią fundament dla nabywania umiejętności językowych.

Czytaj więcej

„Przyjemne z pożytecznym”, czyli postrzeganie zabawy jako elementu kształtującego kompetencje emocjonalno-społeczne i podnoszącego poziom dobrostanu psychicznego dziecka

Wiek przedszkolny jest czasem intensywnego rozwoju dziecka. Proces ten dotyczy sfery poznawczej, społecznej oraz emocjonalnej. Istotnym elementem, który ma moc pozytywnego kształtowania umiejętności z zakresu koncentracji, spostrzegawczości, dostrzegania odczuć emocjonalnych i radzenia sobie z nimi czy dochodzenia do kompromisów, jest zabawa.

Czytaj więcej

Czym się bawić? O odpowiednim doborze zabawek dla najmłodszych dzieci [OTWARTY DOSTĘP]

Zabawa i zabawki to bardzo ważne atrybuty dzieciństwa. Dzieci mają wrodzoną potrzebę bawienia się i jest ona podstawą ich rozwoju w bardzo wielu obszarach – od zdolności manualnych, przez kreatywność aż do rozwoju społeczno-emocjonalnego. Zabawa nie tylko daje dzieciom przyjemność, ale spełnia szereg funkcji, które pomagają im przygotować się do dorosłego życia.

Czytaj więcej

Jak wykorzystać bajkoterapię w przedszkolu? [OTWARTY DOSTĘP]

Poszukując narzędzi wspierających proces adaptacji, warto sięgnąć po bajkę – najlepszą przyjaciółkę maluchów. Choć bywa niepozorna, częste spotkania z nią na pewno zaskoczą niejednego!

Czytaj więcej

Sala do prowadzenia terapii SI

Terapia integracji sensorycznej jest coraz bardziej popularna. Okazuje się bowiem, że dzieci i młodzież mają wiele różnorodnych trudności, z którymi nie są w stanie sobie samodzielnie poradzić. Trzeba pamiętać o kilku istotnych aspektach, które będą wypływały na efektywność terapii i zapewnią atrakcyjny charakter prowadzonych zajęć.

Czytaj więcej

Terapia w Sali Doświadczeń Świata

Rodzice i terapeuci dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej poszukują różnorodnych rozwiązań i miejsc pozytywnie wpływających na rozwój oraz funkcjonowanie dzieci. Okazuje się, że znajdują to w Sali Doświadczeń Świata. Warto zastanowić się nad tym, czym taka sala jest, jakie spełnia funkcje oraz w jaki sposób powinna zostać wyposażona, żeby jak najlepiej oddziaływać na dzieci, które w niej pracują.

Czytaj więcej

Praca z dzieckiem przewlekle chorym

O zaburzeniach integracji sensorycznej mówi się najczęściej w kontekście dzieci, których rozwój przebiega prawidłowo, zgodnie z normami rozwojowymi. Należy jednak podkreślić, że bardzo często współwystępują one z zaburzeniami całościowymi, takimi jak zaburzenia ze spektrum autyzmu, w przypadku niepełnosprawności, chorób genetycznych oraz chorób przewlekłych.

Czytaj więcej

Sposoby organizacji środowiska ucznia z problemami sensorycznymi

Szacuje się, że w krajach wysoko rozwiniętych około 15–25% dzieci w wieku szkolnym ma mniejsze lub większe problemy z nauką pisania i czytania. Wiele dzieci o przeciętnej i ponadprzeciętnej inteligencji, bez uszkodzeń neurologicznych, mających wspierających rodziców, doświadczonych i oddanych nauczycieli, żyjących w zdrowym środowisku nie radzi sobie w szkole. Systemy edukacyjne, placówki i personel szkolny są z tego powodu atakowane, a nauczyciele wypróbowują różne metody nauczania, sposoby nauki czytania czy eskalują wymagania, z różnym skutkiem. Część uczniów w końcu opanowuje umiejętność czytania i pisania, inni tylko częściowo, a inni uczniowie wcale. Dlaczego tak się dzieje? Co zrobić, jeśli tradycyjne metody nauczania zawodzą? Problem ten badała dr A.J. Ayers w ramach Programu Badań nad Mózgiem, czego efektem było powstanie teorii integracji sensorycznej.

Czytaj więcej

Masy plastyczne

Integracja sensoryczna traktowana jest jak „naukowa zabawa”, co oznacza, że poprzez zaplanowane zabawy i aktywności, które dla dziecka są atrakcyjne i ciekawe, terapeuta oddziałuje na układ nerwowy. Dzięki temu osiąga pozytywne efekty i wspiera rozwój dziecka. Zabawa jest podstawowym sposobem spędzania wolnego czasu przez dzieci. Pozytywnie wpływa na rozwój jego osobowości oraz daje możliwość poznawania siebie i swojego otoczenia. Jednocześnie sprzyja ona rozwojowi kreatywności – dziecko ma bowiem planować, tworzyć, wymyślać, budować, konstruować, dzięki czemu uzyskuje harmonię w aspekcie poznawczym, społecznym, fizycznym i emocjonalnym. Jedną z podstawowych zabaw proponowanych dzieciom w trakcie zajęć z integracji sensorycznej, jest zabawa z wykorzystaniem mas plastycznych.

Czytaj więcej

Profile sensoryczne

Nie ma dwóch identycznych ludzi, nawet jeśli mówimy o bliźniętach. Każdy człowiek interesuje się innymi rzeczami, ma inne preferencje i ulubione aktywności. Jedni najchętniej spędzają swój czas wolny z dobrą książką, słuchają muzyki lub spacerują, inni wolą być w ciągłym ruchu, wędrować, zwiedzać czy spotykać się z nowymi ludźmi. Dzięki tej różnorodności świat jest ciekawszy, daje nam zdecydowanie więcej możliwości. Co jednak leży u podłoża tych różnic? Skąd się one biorą? Do niedawna wychodzono z założenia, że przyczyną tego stanu rzeczy jest temperament, który określa się jako zespół cech, z którymi dziecko przychodzi na świat. Owe cechy ujawniają się już we wczesnym dzieciństwie i stanowią fundament, na którym budowana jest cała osobowość dziecka. Od jakiegoś czasu coraz częściej zaczyna się jednak wspominać o tym, że na nasze zachowanie i preferencje może mieć wpływ profil sensoryczny.

Czytaj więcej

FAS a zaburzenia integracji sensorycznej

Proces integracji sensorycznej rozpoczyna się już w życiu płodowym. To w tym czasie zaczyna się bowiem kształtować mózg i układ nerwowy, a tym samym wszystkie zmysły dziecka. Żeby móc się prawidłowo rozwijać, mózg potrzebuje różnorodnej stymulacji zarówno w okresie prenatalnym, jak również po przyjściu na świat.

Czytaj więcej

Dla prawidłowego funkcjonowania ta witryna korzysta z plików cookies, w tym dla lepszej prezentacji treści, zapewnienia sprawnego oraz bezpiecznego działania, przedstawienia spersonalizowanej oferty i promocji, a także w celach statystycznych. Kontynuując wizytę, wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej o tym, kto i w jaki sposób przetwarza te dane oraz o możliwościach zmiany ustawień przeglądarki, dowiesz się w Polityce Prywatności. Możesz zawsze cofnąć zgodę usuwając pliki cookies lub zmieniając ustawienia swojej przeglądarki.