logo Uzyskaj dostęp Co nowego w Pracowni

Diagnoza

Spektrum autyzmu u chłopców i dziewcząt – czy istnieją jakieś różnice? Jak pracować z dzieckiem w spektrum autyzmu w przedszkolu?

Objawy ze spektrum autyzmu diagnozuje się znacznie częściej u chłopców niż u dziewcząt, jednak jak pokazują najnowsze badania, liczba ta może być niedoszacowana ze względu na odmienny wzorzec funkcjonowania dziewcząt w spektrum. Mimo że kryteria diagnostyczne pozostają takie same dla obu płci, przejawy zachowania pozostają różne.

Czytaj więcej

Masturbacja w przedszkolu – jak reagować? [OTWARTY DOSTĘP]

Ekspresja seksualna człowieka, w tym też małego dziecka, może przybierać różne formy. Jedną z nich jest masturbacja, jak również masturbacja dziecięca. Postać dziecięca często wywołuje różnego rodzaju napięcia i lęki, a nawet niechęć, która może przybierać formę niezgody na ten rodzaj zachowania u dziecka. To dlatego jako rodzice i nauczyciele potrzebujemy w tym temacie wiedzy i rozmowy.

Czytaj więcej

Zaburzenie Pica, czyli co zrobić, jeśli dziecko zjada przedmioty niejadalne?

Widok dziecka zjadającego przedmioty niejadalne powoduje u ciebie zdziwienie? Zastanawiasz się, z czego to wynika? Czy to naturalne? A może wzbudza to twój niepokój? Przecież zjadanie przypadkowych przedmiotów jest niebezpieczne.

Czytaj więcej

Zaburzenia przetwarzania sensorycznego u osób dorosłych

Proces integracji sensorycznej pełni istotną rolę w całościowym funkcjonowaniu człowieka na każdym etapie jego życia. Sprawne organizowanie bodźców zmysłowych pozwala na właściwą adaptację do otoczenia, wyzwolenie odpowiednich reakcji i celowe działanie. W sytuacji kiedy bodźce zmysłowe są nieregularne, mają nieprawidłowe natężenie lub w ogóle nie są dostarczane do układu nerwowego, pojawiają się nieprawidłowe reakcje ruchowe i emocjonalne, co z kolei ma wpływ na reakcje posturalne, napięcie mięśni, planowanie ruchu, zachowanie, emocje i funkcje poznawcze. Zdaniem Violet Maas – autorki książki Integracja sensoryczna a neuronauka – od narodzin do starości zaburzenia integracji sensorycznej mogą występować niezależnie od wieku i dotyczą układów sensorycznych, czynności motorycznych oraz zachowań społecznych.

Czytaj więcej

Zaburzenia przetwarzania sensorycznego a problemy ze snem

Sen i jego rola w rozwoju dziecka to bardzo rozległe zagadnienie, które leży w obszarze zainteresowań wielu specjalistów. I chociaż na ten temat powstało wiele czasami sprzecznych teorii, to jedno nie podlega dyskusji – małe dzieci i młodzi ludzie potrzebują odpowiedniej ilości snu dobrej jakości do prawidłowego rozwoju fizycznego, emocjonalnego i poznawczego. Wyspane dzieci są bardziej skupione, mają lepszy nastrój i szybciej się uczą, a zakłócenia snu stanowią poważny sygnał ostrzegawczy zarówno dla rodziców, jak i profesjonalistów.

Czytaj więcej

Jak powinno wyglądać rozszerzanie diety?

Rozszerzanie diety to moment bardzo wyczekiwany przez rodziców. Niewielu rodziców zdaje sobie jednak sprawę z tego, że rozszerzanie diety to coś więcej niż podanie nowego pokarmu w inny niż dotychczas sposób. Wprowadzanie do menu niemowlęcia nowych smaków oraz konsystencji pokarmów to sposób na uzupełnianie diety dziecka w składniki odżywcze i energię, a tych dziecko potrzebuje coraz więcej z racji swojego dynamicznego rozwoju. I chociaż nadal podstawą diety dziecka będzie mleko mamy czy mieszanka modyfikowana, to zapotrzebowanie dziecka wzrasta, co sprawia, że mleko nie pokrywa już całkowicie potrzeb organizmu dziecka na takie składniki, jak: białko, cynk, żelazo czy witaminy (Komsta, Lech-Fitowska, Matyjak, Szpak).

Czytaj więcej

Karmienie piersią a nieprawidłowe przetwarzanie sensoryczne

Karmienie piersią to jedna z piękniejszych rzeczy, jaka może spotkać człowieka. Z jednej strony jest to coś bardzo naturalnego i wydawać by się mogło – banalnego w porównaniu ze skomplikowanymi akcesoriami do karmienia występującymi na współczesnym rynku, a z drugiej strony – ogrom korzyści zarówno dla dziecka, jak i dla samej mamy.

Czytaj więcej

Pandemia COVID-19 a funkcjonowanie dzieci z wyzwaniami rozwojowymi

Pandemia COVID-19 zmieniła nieodwracalnie oblicze współczesnego świata, wprowadziła wiele trwałych zmian w życiu społecznym, jednocześnie tworząc szereg nowych wyzwań. Wkrótce po stwierdzeniu pierwszych zachorowań na początku 2020 r. poszczególne kraje europejskie zaczęły stosować różnego rodzaju środki zapobiegawcze mające na celu ograniczenie rozprzestrzeniania się wirusa, w tym szczególnie dotkliwy nakaz społecznego dystansu, izolację i kwarantannę. Wszechobecne poczucie zagrożenia i obawy o zdrowie i życie własne oraz najbliższych, a także ograniczenia w codziennym funkcjonowaniu, zdalna praca i nauka, zmiany w korzystaniu z opieki zdrowotnej i wiele innych czynników było dla wielu osób źródłem silnego stresu. I chociaż wymienione trudności dotknęły wszystkich ludzi niezależnie od wieku i stopnia sprawności, to jednak grupą szczególnie narażoną, wrażliwą i czułą na zmiany, jakie przyniosła ze sobą pandemia, były dzieci i młodzież, zwłaszcza te zmagające się na co dzień z wyzwaniami rozwojowymi.

Czytaj więcej

Nowe technologie a zaburzenia przetwarzania sensorycznego u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym

Dynamicznie rozwijające się w ostatnich latach nowe technologie są niewątpliwie symbolem naszych czasów. Wiele dorosłych osób nie wyobraża sobie życia bez laptopa, tabletu czy smartfona z dostępem do Internetu. A jak sytuacja wygląda w przypadku dzieci, które urodziły się w multimedialnym świecie i innej rzeczywistości nie znają? Niestety, coraz częściej obserwuje się nawet kilkuletnie dzieci borykające się z problemem nadużywania mediów cyfrowych. Według wyników badania przeprowadzonego w 2015 roku przez Millward Brown Poland dla Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę ponad 40% rocznych i dwuletnich dzieci w Polsce korzysta z tabletów lub smartfonów, a wśród nich niemal co trzecie korzysta z urządzeń mobilnych codziennie lub prawie codziennie. Na przestrzeni ostatnich lat liczby te niewątpliwie musiały wzrosnąć, biorąc po uwagę zwiększanie dostępności do nowych technologii oraz czas izolacji związany z pandemią COVID-19.

Czytaj więcej

Ósmy zmysł – czym jest interocepcja i jak wspierać dziecko w budowaniu świadomości własnego ciała?

Interocepcja to do tej pory jeden z najmniej znanych i zbadanych ludzkich zmysłów. Co prawda samo pojęcie interocepcji było używane już w XIX w., jednak odnosiło się jedynie do podświadomego odczuwania funkcjonowania poszczególnych organów organizmu ludzkiego (tzw. czucia trzewnego). Obecnie termin ten uległ znacznemu rozszerzeniu i dotyczy również wysiłku mięśniowego, łaskotania lub wrażeń naczynioruchowych, które są odczuwane dzięki stymulacji wolnych zakończeń nerwowych. Co więcej, aktualnie bada się również zależności między strukturami nerwowymi związanymi z interocepcją a świadomością, gdyż takie zaburzenia, jak niepokój, depresja czy zespół jelita drażliwego, są z nią powiązane.

Czytaj więcej

Jaki wpływ na rozwój dziecka mają odruchy ASTOS i STOS?

Funkcjonowanie dziecka i jego rozwój są bardzo mocno uzależnione od tego, jak pracuje mózg i układ nerwowy. Należy zauważyć, że układ nerwowy jest zbudowany z kilku współpracujących ze sobą podsystemów, które jednocześnie oddziałują na całość organizmu.

Czytaj więcej

Terapia integracji sensorycznej jako wsparcie w terapii traumy rozwojowej

Doświadczenie traumy na wczesny etapie rozwoju dziecka może prowadzić do dezorganizacji układu nerwowego. Objawem może być zwiększona reaktywność lub stan ciągłego reagowania. Aby wpierać dziecko doświadczone wczesną tramą warto wykorzystać terapię integracji sensorycznej, dzięki której można zmniejszyć nasilenie objawów.

Czytaj więcej

Dla prawidłowego funkcjonowania ta witryna korzysta z plików cookies, w tym dla lepszej prezentacji treści, zapewnienia sprawnego oraz bezpiecznego działania, przedstawienia spersonalizowanej oferty i promocji, a także w celach statystycznych. Kontynuując wizytę, wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej o tym, kto i w jaki sposób przetwarza te dane oraz o możliwościach zmiany ustawień przeglądarki, dowiesz się w Polityce Prywatności. Możesz zawsze cofnąć zgodę usuwając pliki cookies lub zmieniając ustawienia swojej przeglądarki.