Szacuje się, że w krajach wysoko rozwiniętych około 15–25% dzieci w wieku szkolnym ma mniejsze lub większe problemy z nauką pisania i czytania. Wiele dzieci o przeciętnej i ponadprzeciętnej inteligencji, bez uszkodzeń neurologicznych, mających wspierających rodziców, doświadczonych i oddanych nauczycieli, żyjących w zdrowym środowisku nie radzi sobie w szkole. Systemy edukacyjne, placówki i personel szkolny są z tego powodu atakowane, a nauczyciele wypróbowują różne metody nauczania, sposoby nauki czytania czy eskalują wymagania, z różnym skutkiem. Część uczniów w końcu opanowuje umiejętność czytania i pisania, inni tylko częściowo, a inni uczniowie wcale. Dlaczego tak się dzieje? Co zrobić, jeśli tradycyjne metody nauczania zawodzą? Problem ten badała dr A.J. Ayers w ramach Programu Badań nad Mózgiem, czego efektem było powstanie teorii integracji sensorycznej.
Czytaj więcej
Janek jest nowym dzieckiem w przedszkolu.
Jego pierwszy dzień wśród dzieci nie był łatwy i to nie tylko dlatego, że spędził kilka godzin bez swoich rodziców; również nie dlatego, że przedszkole to miejsce pełne nowych i nieznanych przedmiotów, a harmonogram dnia różni się od tego, co zazwyczaj spotyka go w domu...
Czytaj więcej
Zawód terapeuty integracji sensorycznej (SI) cieszy się popularnością na rynku pracy. Wraz ze wzrostem świadomości na temat zaburzeń sensorycznych rośnie zapotrzebowanie na specjalistów w tej dziedzinie. Dla osób zainteresowanych rozwojem zawodowym w tym kierunku kurs kwalifikacyjny może stanowić atrakcyjniejszą alternatywę niż studia podyplomowe. Dlaczego warto rozważyć kurs na terapeutę SI?
Czytaj więcej
Wibracje stanowią jeden z najpopularniejszych bodźców wykorzystywanych w terapii integracji sensorycznej. Dzięki aktywacji receptorów w skórze, takich jak: ciałka Paciniego, Meissnera, Ruffiniego i Merkela, wibracje wpływają na percepcję dotyku oraz propriocepcji. Zastosowanie wibracji w terapii integracji sensorycznej jest szerokie i obejmuje m.in. użycie masażerów wibracyjnych, takich jak: duże dedykowane połączone ze światłem podczerwonym, drobne trójnogi czy szczoteczki elektryczne albo masażery logopedyczne; poduszki i pluszaki wibrujące oraz platformy wibracyjne. Stymulacja za pomocą wibracji jest szczególnie efektywna w pracy z dziećmi z takimi zaburzeniami sensorycznymi jak nadreaktywność lub podreaktywność na bodźce dotykowe, a także w przypadkach problemów z równowagą i koncentracją.
Czytaj więcej