Pytanie do eksperta
Odpowiedź: Z własnego doświadczenia wiem, że w postępowaniu rewalidacyjnym z dziećmi z niepełnosprawnościami sprzężonymi (w tym przypadku niepełnosprawność intelektualna i autyzm), pozytywne efekty w nauce czytania i pisania uzyskuje się stosując metodę sylabową, zwaną metodą 18- struktur (Ewa Kujawa, Maria Kurzyna). Rewalidacja w zakresie nauki czytania i pisania metodą sylabową realizowana jest poprzez konsekwentnie po sobie następujące etapy pracy - od wyrazów o bardzo prostej budowie dźwiękowo-literowej do coraz bardziej złożonych. Poszczególne etapy nauki czytania i pisania uwzględniają materiał wyrazowy na podstawowych literach alfabetu oraz dwuznakach, zmiękczeniach i głoskach tracących dźwięczność. Ta metoda wprowadza pewien porządek, stałość działań nauczyciela i ucznia, co ma duże znaczenie w przypadku dziecka autystycznego. Obejmuje ćwiczenia w pisaniu pismem odręcznym i czytaniu "drukiem". Kolejność poznawania wyrazów podporządkowana jest zasadzie stopniowania trudności, a więc przechodzenia od wyrazów najłatwiejszych do najtrudniejszych. Metoda składa się z 18 części, do których są odpowiednio przypisane zeszyty ćwiczeń oraz książka. Budując swój warsztat pracy warto zainwestować w tę pomoc, zwłaszcza, że zeszyty można sukcesywnie dokupować i wielokrotnie je wykorzystywać. Nie jest to inwestycja jednorazowa.