Pytanie do eksperta
Odpowiedź: Droga Pani Karolino, to wspaniale, że chłopiec ma przy sobie mądrą i zaangażowaną osobę. Rodzicom często brakuje wiedzy na temat rozwoju dziecka i mogą zupełnie nie zdawać sobie sprawy ze szkodliwości niektórych rzeczy. Najtrudniej jednak pomóc rodzinie, pokazują to liczne przykłady z życia wielu terapeutów. Od obcych osób często łatwiej jest przyjąć rady, czy wskazówki. Warto jednak próbować. Neurolodzy informują, że z uwagi na nadmierne korzystanie przez dzieci z telefonów i innych urządzeń z ekranami obserwuje się obecnie wzrost liczby dzieci z epilepsją. Odświeżanie ekranów działa niekorzystnie na mózg, oczy się męczą, pogarsza się wzrok, gorzej rozwija się mowa, a najbardziej cierpią kontakty społeczne. Dziecko w tym wieku, w okresie przedszkolnym nie powinno w ogóle spędzać czasu z telefonem (ani żadnym innym ekranem jak tablet, komputer czy TV) ale z innymi dziećmi na placu zabaw, na hulajnodze, na basenie itd. Początkowo może być trudno, ale w okresie urlopu warto wspólnie z dzieckiem pochodzić na podwórko, pojeździć rowerem, zagrać w gry, żeby podpowiedzieć, czym można się zająć. Warto do domu zapraszać inne dzieci na wspólne eksperymenty, pieczenie babeczek. Pomocna może być diagnoza Integracji Sensorycznej u terapeuty, który zdiagnozuje przyczyny niechęci do upadku, brudzenia się. Poza tym wyjaśni się sprawa niepokoju z powodu dźwięków. Oprócz terapii metodą Integracji Sensorycznej trzeba wykluczyć zaburzenia przetwarzania słuchowego u specjalisty, który to może określić i dobierze terapię - metoda Johansena u dziecka w tak jeszcze wczesnym wieku może być szczególnie pomocna. Można też umówić się na diagnozę w poradni psychologiczno - pedagogicznej, dowiedzieć się, czy w Państwa miejscu zamieszkania jest realizowana SI w ramach ubezpieczenia NFZ lub oświaty, na przykład w poradni p-p, a także czy w pobliżu jest specjalista od treningów słuchowych, zwłaszcza metodą Johansena. Dzięki terapii słuchowej dziecko może spokojnie reagować na dźwięki, hałas w grupie przedszkolnej, lepiej koncentrować się i bawić się z innymi dziećmi. Połączenie tych dwóch metod może być skuteczne.