logo Uzyskaj dostęp Co nowego w Pracowni

Pytanie do eksperta

Pracuję w szkole podstawowej. W tym roku mam zajęcia z rewalidacji z dzieckiem z VI klasy – upośledzenie lekkie. Jak uatrakcyjnić takie zajęcia? Dodam, że właściwie nie mam dostępu do pomocy dydaktycznych, o których czytam na tej stronie (baza dydaktyczna praktycznie nie istnieje).

Odpowiedź: Niestety, pytanie jest tak ogólne, że niewiele można tutaj doradzić. Nie wiem jakiego przedmiotu uczy Pani w szkole, jaki zakres wiedzy obejmują zajęcia rewalidacyjne – czy to jest Pani dziedzina? Niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim to bardzo szerokie określenie. Ciężko mi stwierdzić, jakie są mocne i słabe strony dziecka. Zawsze warto bazować na tym, co dziecko już potrafi, co Je interesuje, ponieważ łatwiej jest na takiej podstawie pracować. Bez względu na konieczność przerabiania programu, trzeba cofnąć się do tego momentu (w każdej ze szkolnych kompetencji), w którym zaczynają pojawiać się trudności, np. dziecko nie zrozumie zasad rządzących dodawaniem, jeżeli ma problem z przeliczaniem. Praca rewalidacyjna si uwzględniać powinna rzeczywisty stan wiedzy dziecka i Jego aktualne możliwości poznawcze. Myślę, że warto sięgnąć po pomoce z niższych klas szkoły podstawowej. Można kserować ćwiczenia, karty pracy na poziomie dziecka; można także korzystać z zasobu Internetu i drukować zadania na kolejne zajęcia. Inspiracją będzie także najbliższe otoczenie, wyjście do parku, na wycieczkę z dzieckiem – jeżeli ma Pani taką możliwość.

Autorzy

Nauczyciel Montessori z dyplomem Association Montessori Internationale, pedagog, wykładowca, muzyk.

Z pedagogiką Montessori związana od ponad dwudziestu lat. W 2004 roku stworzyła Centrum Uśmiechu Dziecka-Montessori – pierwszą w Polsce prywatną firmę edukacyjną wspierającą dzieci zdrowe i niepełnosprawne w optymalnym wykorzystaniu Ich potencjału rozwojowego w oparciu o pedagogikę Montessori oraz skorelowane z nią terapie. Prowadzi integracyjne zajęcia grupowe i terapię indywidualną, propaguje pedagogikę Montessori podczas autorskich warsztatów kierowanych do nauczycieli i rodziców. Jest konsultantem w żłobkach i przedszkolach Montessori – hospituje zajęcia, koordynuje działania związane z wdrażaniem pedagogiki Montessori. Prowadzi kursy i szkolenia Montessori. Prywatnie lubi podróże i zwiedzanie zabytków. Jej największą pasją jest genealogia rodzinna.

Dla prawidłowego funkcjonowania ta witryna korzysta z plików cookies, w tym dla lepszej prezentacji treści, zapewnienia sprawnego oraz bezpiecznego działania, przedstawienia spersonalizowanej oferty i promocji, a także w celach statystycznych. Kontynuując wizytę, wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej o tym, kto i w jaki sposób przetwarza te dane oraz o możliwościach zmiany ustawień przeglądarki, dowiesz się w Polityce Prywatności. Możesz zawsze cofnąć zgodę usuwając pliki cookies lub zmieniając ustawienia swojej przeglądarki.