Pytanie do eksperta
Odpowiedź: Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. 2015 poz. 1113) w przypadku dziecka niepełnosprawnego prowadzi się działania o charakterze rewalidacyjnym, czyli zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, których celem jest: - optymalne usprawnianie, rozwijanie tych wszystkich funkcji psychicznych i fizycznych, które są najsilniejsze i najmniej uszkodzone, - optymalne korygowanie funkcji zaburzonych, defektów i zniekształceń, - kompensowanie, czyli wyrównywanie przez zastępowanie, - dynamizowanie rozwoju (stymulowanie). Dokumentami niezbędnymi w pracy z dzieckiem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego są: 1. IPET – indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, który opracowuje zespół program po dokonaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka oraz uwzględniając zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, we współpracy, w zależności od potrzeb, z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnią specjalistyczną, 2. arkusze diagnozy dziecka, 3. programy terapii indywidualnej prowadzonej przez specjalistów (logopeda, rehabilitant, psycholog), 4. dzienniki zajęć, 5. modyfikacje IPET, 6. karty kontaktów z rodzicami